DMP

Personalisatie in de customer journey

Heb je genoeg traffic op je site, maar blijft de conversie achter? Een veel gehoord probleem in online marketing.

Personalisatie in de customer journey

Aan de slag met een Data Management Platform

We horen vaker van klanten dat ze genoeg traffic op hun website / webshop krijgen maar dat de conversie beter kan. Heb jij dat ook?

Waarschijnlijk maak je dan nog geen gebruik van websitepersonalisatie met behulp van een Data Management Platform (DMP). Oftewel: automatisch de content op je website aanpassen, naar wat op dát moment relevant is voor de bezoeker. Dat kan voor de ene bezoeker anders zijn dan voor de andere bezoeker. En kan op maandagochtend weer anders zijn dan op donderdagmiddag.

 

Met een DMP communiceer je relevanter en persoonlijker op elk contactmoment met de consument.

 

Databronnen koppelen

Data is het belangrijkste ingrediënt om één-op-één marketing te realiseren. Het probleem is dat veel bedrijven hun data verspreid hebben opgeslagen in veel verschillende tools. Segmentdata staat in Google Ads of Facebook. Websitestatistieken staan in Google Analytics en CRM-data is opgeslagen in bijvoorbeeld Salesforce. De meeste organisaties hebben meer dan 6 tools waar data in is opgeslagen. Door gebruik te maken van een Data Managent Platform kun je deze verschillende tools en databronnen eenvoudig aan elkaar koppelen. Bij DAYLEE maken we voor onze klanten gebruik van Datatrics als Data Management Platform. Met Datatrics heb je de mogelijkheid om eenvoudig meer dan 120 tools aan elkaar te koppelen.

Stel je voor wat voor inzichten je krijgt op het moment wanneer je al je belangrijke databronnen aan elkaar koppelt. Welke patronen je ontdekt tussen de verschillende gebruikersgroepen. In feite vormt het Data Management Platform het kloppende hart tussen al je datastromen. Met Datatrics is het mogelijk om zowel interne- als externe databronnen aan elkaar te koppelen.  

 

 

360 graden klantprofielen opbouwen

Databronnen koppelen geeft je een bliksemstart, omdat de historie in de bronnen ook wordt gesynchroniseerd. Maar daar houdt het niet op. Ook op de website wordt aan de hand van het klik- en surfgedrag de interesses bijgehouden van de bezoeker. Deze ‘events’ worden bijgehouden in het 360˚profiel van de websitebezoeker.

 

 

Naarmate de dataset verrijkt wordt, is het mogelijk om op basis van klantprofielen te segmenteren. Een segmentatie bestaat uit overeenkomsten tussen een groep klantprofielen. Zo kun je jouw boodschap aanpassen op een specifieke groep mensen in je advertising, op je website of in je (triggered) e-mails. 360˚ profielen vormen een essentieel onderdeel om de juiste mensen te bereiken.

 

Content die zich dynamisch aanpast

Wat kun je hier nu precies mee? Een concreet voorbeeld van 1 van onze klanten waarbij we ook Datatrics inzetten om databronnen aan elkaar te koppelen en waardoor de content zich dynamisch aanpast.

Veel websitebezoekers van een dierentuin bestellen online hun tickets. Dit doen ze vaak een paar dagen voordat ze de dierentuin willen bezoeken. Als er slecht weer is voorspeld dan is het niet slim om op de website vooral afbeeldingen van de buitenlocaties te laten zien. Juist dan wil je een header met de binnenlocaties laten zien zodat bezoekers weten dat er met slecht weer ook genoeg is te doen in de dierentuin. In dit geval past de header op de website zich automatisch aan op basis van het voorspelde weer. Bij slecht weer worden de binnenlocaties getoond en bij mooi weer de buitenlocaties. Met behulp van Datatrics is het mogelijk om dit automatisch te doen. Dit is mogelijk doordat Datatrics is gekoppeld aan een externe databron, namelijk een weertool die het weer voorspelt. Op deze manier ben je veel relevanter aan het communiceren met je websitebezoeker en dit levert een mooie conversiestijging op. 

 

Conversieoptimalisatie door aanpassen content op basis van het weer.

 

Nu horen we je al denken: dat zal wel heel technisch zijn om te realiseren?  Niet door alle databronnen te koppelen met Datatrics. Hierdoor zet je je data slimmer in en bied je jouw bezoekers de content aan waar ze echt wat aan hebben waardoor ze sneller converteren. 

Wij zetten Datatrics al in bij een aantal van onze klanten als Datatrics partner. Gemiddeld halen wij in de eerste 3 maanden een conversiestijging van 10%. Wil je ook je conversie verhogen door relevanter te communiceren? Of wil je eerst nog meer weten over wat er allemaal mogelijk is (spoiler: heel veel) met Datatrics? Neem contact op met onze Datatrics specialist Dennis via dennis@daylee.nl of vul het contactformulier in. 

 

Wij werken o.a. voor