12 juni 2024

De 3 meest gemaakte fouten in een Spotler Activate implementatie

De afgelopen 5 jaar hebben we meer dan 20 CDP-implementaties gedaan. Ook hebben we meer dan 25 scans gemaakt van al bestaande implementaties. We zien continu dezelfde fouten voorbij komen. Dit zijn de 3 meest voorkomende fouten.

Door: Jurre Dollekamp - Head of Operations & Technisch Data Marketeer

 

1. E-commerce events worden niet of onjuist afgevuurd.


​De basis van een goede CDP-implementatie bestaat uit het tracken van websitegedrag. Garbage in = garbage out. Welke producten bekijkt een bezoeker? Wat voegt iemand toe aan zijn winkelmand? En welke producten worden er gekocht?

Hiervoor maakt Spotler Activate gebruik van verschillende e-commerce events, zoals ViewContent, ViewCategory, AddToCart, InitiateCheckout en Purchase. Deze events ‘luisteren’ naar de GA4-events. Vaak moet er echter nog het één en ander worden aangepast om ze helemaal goed te laten werken. Denk bijvoorbeeld aan product-ID’s die niet kloppen, category-ID's die niet goed doorgegeven worden, verschillende talen die niet zijn toegevoegd of valuta die niet goed meekomen. 

RemoveFromCart event

We zien ook geregeld dat e-commerce events zoals RemoveFromCart of InitiateCheckout helemaal ontbreken. De inhoud van de winkelmand wordt niet of niet goed herkend door Spotler Activate. Hierdoor kun je geen goede abondoned cart e-mails versturen. 

Veel marketeers die Spotler Activate implementeren gaan er vanuit dat Spotler Activate alle events automatisch wel herkent op basis van de GA4-events en lopen daarom niet alle events na. Hierdoor is de implementatie incompleet.

Met een niet volledige implementatie is het lastig om goed te kunnen personaliseren. 
 

Voorbeeld:
Category ID ontbreekt vaak in het ViewCategory-event. Hierdoor weet SpotlerActivate niet welke categorie de bezoeker aan het bekijken is. 

 

Voorbeeld:
Productdata is niet beschikbaar in het RemovefromCart event. Hierdoor weet Spotler Activate niet welke producten uit de winkelwagen zijn verwijderd en ontvangt de bezoeker alsnog een abandoned cart e-mail met producten in de e-mail die niet meer in de winkelwagen zitten. 

 

2. Custom events ontbreken waardoor profielen niet goed worden herkend


Naast het tracken van websitegedrag moet het CDP profielen goed herkennen. Activate doet dit automatisch op basis van het cookie-ID. Vervolgens wil je het gedrag van deze anonieme bezoeker koppelen aan een e-mailadres zodat het een bekende bezoeker wordt, bijvoorbeeld wanneer iemand doorklikt vanuit een nieuwsbrief.

Het gebruik van custom events is een tweede manier om e-mailadressen naar Spotler Activate te sturen en zo meer bekende bezoekers in Spotler Activate te krijgen. Denk hierbij aan inloggen, het aanmaken van een account, het checkoutformulier of het inschrijven voor de nieuwsbrief. Het e-mailadres mag natuurlijk ook niet ontbreken bij het purchase-event. 
 

Voorbeeld:
Het e-mailadres wordt goed herkend vanuit het checkoutformulier.

 

Voorbeeld:
De aankoop wordt goed gekoppeld aan een e-mailadres

 

3. Niet alle kanalen worden benut


Een CDP is de verbinder tussen website, e-mail en advertenties. Zonder CDP ben je in losse systemen met losse segmenten aan het targetten. Met een CDP kan je automatisch de juiste doelgroep op de juiste manier bereiken met de juiste content op het juiste moment. Het doel van personalisatie natuurlijk. 

Het CDP herkent het verschil tussen een onbekende bezoeker of een loyale klant. De website past zich vervolgens automatisch aan het gedrag van het type bezoeker aan. Dit websitegedrag kan je ook gebruiken om relevante e-mails te sturen. En door met deze first-party data slimme audiences op te bouwen in je CDP en vervolgens te syncen met je ads kanalen worden je advertenties relevanter, zullen je advertentiekosten dalen en je ROI toenemen.

We zien vaak dat er maar in één kanaal wordt gepersonaliseerd. Zo haal je nooit de volledige potentie uit je CDP. Er wordt enthousiast begonnen met wat pop-ups en recommendations op de website, maar vervolgens blijft het inzetten van het CDP liggen. Dit is zonde, want de kracht van een CDP zit juist in het inzetten van data over verschillende kanalen, waardoor je communicatie effectiever en personlijker wordt.
 

 

Bonus tip: ontbrekende back-end purchase


Een back-end purchase wordt via de API naar Activate gestuurd. Je hebt aan de ene kant je CDP-tracking in Google Tag Manager staan, met events zoals purchase. Maar er zijn altijd bezoekers die de cookies niet accepteren of direct vanaf de bankpagina wegklikken zonder terug te keren op de website.

Hierdoor weet Activate niet dat deze bezoeker een aankoop heeft gedaan, met als gevolg dat er onterecht een abandoned cart-mail wordt verstuurd. Om dit te voorkomen, sturen we vanuit het e-commerce systeem, of eventueel via Spotler Connect (Buckles), conversies door naar de API van Spotler Activate.

Nog een extra voordeel van deze API-koppeling: je kan ook extra data doorsturen. Denk hierbij aan een spaartegoed saldo maar ook of iemand het gekochte artikel weer retour heeft gestuurd.

Retourtdata slim inzetten
Retourdata komt natuurlijk niet in de datalayer (via GTM), maar staat wel in je e-commerce systeem. Door deze data door te sturen, kan je hier weer audiences van maken met klanten die veel retour sturen. Deze klanten verkoop je liever niet aan want ze kosten je meer geld dan ze opleveren. Daarom kun je hier een aparte audience van maken en deze vervolgens doorsturen naar je ads kanalen. Zo kun je deze 'klanten' uitsluiten in je advertentie campagnes. Want het is zonde van je budget om je te veel op deze klanten te richten.


Benieuwd hoe jouw implementatie scoort? Vraag een gratis scan aan. 

Wil je meer leren over personalisatie?

Meld je aan en ontvang regelmatig updates van ons waarin wij je alles vertellen over:

Personalisatie tips & tricks
Succesvolle use-cases 
Personalisatie best practices
Klantcases

Ontvang meer tips & tricks

  • *
  • *
    naam@bedrijf.nl