9 december 2022

Zo maak je Datatrics klaar voor GA4 - korte handleiding

GA4 gaat Universal Analytics vanaf 1 juli 2023 definitief vervangen. Daarom is het nu hét moment om voorbereidingen te treffen. Voor zowel de implementatie van GA4, als het laten aansluiten van Datatrics op de juiste e-commerce events. Volg onderstaande handleiding om je Datatrics account klaar te maken voor GA4, zodat je op de tijd de overstap hebt afgerond. 

Welke voordelen heeft GA4 ten opzichte van Universal Analytics? 
Google Analytics 4 (GA4) is Google's meest recente update van hun analytics-tool voor het verzamelen en analyseren van websitegegevens. Universal Analytics, de voorganger van GA4, is nog steeds veelgebruikt. Maar wat zijn dan precies de voordelen van GA4 ten opzichte van Universal Analytics? 

Allereerst biedt GA4 een verbeterde gebruikersinterface waarmee gebruikers in staat zijn om sneller en efficiënter data te verzamelen en te beheren.

Cross-platform gebruikersidentificatie is een nieuwe manier van identificeren die het mogelijk maakt om gebruikers te identificeren op meerdere platformen, zoals mobiele apparaten (apps), computers en websites. Met GA4 kunnen bedrijven hun bezoekers meteen herkennen als ze terugkeren naar hun website of app, waardoor ze een betere ervaring kunnen bieden.

Daarnaast combineert GA4 web- en app-rapportages. Met behulp van deze combinatie kunnen gebruikers betere inzichten verkrijgen over hun marketingstrategieën. De nieuwe functies van GA4 stellen bedrijven ook in staat om meer gedetailleerd te analyseren wat er op websites en apps gebeurt, waardoor ze betere strategische beslissingen kunnen maken.

Een ander voordeel is dat je GA4 data eenvoudig door kunt sturen naar BigQuery. Door deze integratie kunnen data analisten diepergaande inzichten verkrijgen ten opzichte van de standaard rapportage mogelijkheden binnen GA4. Deze mogelijkheid stelt gebruikers namelijk in staat om extra data te verzamelen en waardevolle analyses uit te voeren. Met behulp van BigQuery kunnen gebruikers GA4-data opslaan, analyseren en visualiseren voor meer gerichte besluitvorming.

Datatrics e-commerce events implementeren
Er zijn 2 manieren om GA4 e-commerce events te implementeren. Hierdoor zijn er ook 2 manieren om Datatrics deze events uit te laten lezen. Het gaat hierbij om GTM datalayer.push or gtag.js events. Het verschil zie je duidelijk in het add_to_cart event. Waarbij je bij de GTM datalayer.push ‘e-commerce’ ziet staan, zie je bij de gtag.js e-commerce event ‘eventModel’ staan.

Voorbeeld van het GTM datalayer.push e-commerce event

 

Voorbeeld van het GTM datalayer.push e-commerce event

 
 

Afhankelijk van welke variant je gebruikt kun je de container met e-commerce events in GTM toevoegen. 

Wanneer je deze tags hebt geïmplementeerd moet je natuurlijk goed controleren of de juiste tags wel op het juiste moment afgaan. Wanneer er slechts 1 leesteken anders is zal de tag niet worden afgevuurd, en mis je belangrijke conversie data binnen Datatrics. Je tags controleren doe je door rechtsboven op ‘voorbeeld’ te klikken. En door iets aan je winkelmand toe te voegen. 

Touchpoint data doorsturen naar GA4
De resultaten van touchpoints kun je zowel analyseren binnen Datatrics als Google Analytics. Wij kiezen ervoor om dit in Google Analtyics te doen omdat we daar net wat dieper in de resultaten kunnen duiken.

Touchpointdata dient daarvoor doorgestuurd te worden naar Google Analytics. Dit stel je in Google Tag Manager in door een custom event toe te voegen. Datatrics heeft hier een uitgebreid stappenplan voor geschreven.

Implementeren, testen, controleren
Het implementeren van de GTM tags is relatief eenvoudig door de container die Datatrics voor je heeft gemaakt. Echter zien we vaak kleine verschillen in het template wat Datatrics gebruikt ten opzichte van onze klanten. Hierdoor moet alles goed gecontroleerd worden. Worden de tags op het juiste moment afgevuurd, komt de juiste data goed mee en wordt de winkelmand wel volledig geüpdatet. Dit is volledig afhankelijk van hoe GA4 voor jouw webshop is geïmplementeerd. 

Hulp nodig?
Ga je liever niet zelf aan de slag met dit stappenplan en werk je al samen met een online marketing bureau? Stuur dit stappenplan aan ze door zodat ze ermee aan de slag kunnen. Wij kunnen het ook voor je doen met onze losse support pakket: Maak je Datatrics account GA4 ready. Wil je meer over dit pakket weten stuur dan een mailtje naar jurre@daylee.nl