9 mei 2022

Know Me, Guide Me, Wow me

Personalisatie gaat vaak fout... Met name omdat marketeers te snel willen. Deze 3 stappen geven je meer houvast;

𝟭. 𝗞𝗻𝗼𝘄 𝗺𝗲

Voordat je kunt personaliseren is het belangrijk dat je genoeg weet van de bezoeker. Door de juiste data te koppelen aan je CDP is dit mogelijk. Hierbij gaat het niet alleen om de juist klantdata maar ook om de juiste productdata. Deze 2 gecombineerd heb je namelijk nodig voor de volgende stap Guide me. Het goed genoeg ‘kennen’ van de bezoeker zien we vaak fout gaan. Er wordt te snel geprobeerd om te gaan personaliseren met te weinig data en teveel onbekende bezoekers.

 

𝟮. 𝗚𝘂𝗶𝗱𝗲 𝗺𝗲

Met de klantdata en productdata gecombineerd help je de bezoeker om het juiste product te vinden. Naast genoeg data in een klantprofiel is een uitgebreide productfeed van essentieel belang om goed te kunnen personaliseren. Hiermee kun je de juiste producten matchen aan profielen. Dit zorgt voor betere en persoonlijke aanbevelingen die aansluiten bij het profiel van een bezoeker (of klant). In dit profiel zit verschillende data opgeslagen op basis van de databronnen die je hebt gekoppeld in je CDP. Denk aan historische data, gedragsdata maar ook voorspellende data. 

 

𝟯. 𝗪𝗼𝘄 𝗺𝗲

Met deze gecombineerde data zijn de personalisatie mogelijkheden eindeloos. Online shoppen alsof je in jouw favoriete winkel rondloopt. Een verkoper die je goed kent en die je helpt om de juiste artikelen te vinden die bij jou passen. Met de juiste data ben je in staat om ook online je bezoeker te verrassen met een persoonlijke ervaring. Dit is pas mogelijk wanneer je goed opgebouwde profielen hebt in je CDP. Waardoor je uitgebreide kennis van je bezoekers en klanten hebt. 

 
Planning is key

We zien vaak dat marketeers te snel willen beginnen bij stap 3 en direct overgaan tot het implementeren van use-cases. Zonder goed nagedacht te hebben over het doel van personalisatie en het goed ontsluiten en opbouwen van de data. Hierdoor vallen de resultaten tegen omdat de eerste 2 stappen niet goed en te snel worden doorlopen. 

De Personalisatie Nieuwsbrief