13 augustus 2021

Nieuwe aanbevelingen strategie in Datatrics: alternative items

Onlangs heeft Datatrics een nieuwe aanbevelingen strategie toegevoegd: “Alternative items based on current item”. Door deze aanbevelingen strategie stap je zelf volledig achter het stuur en bepaal je zelf welke producten er worden getoond in embedded productblokken.

Normaal gesproken kies je een aanbevelingen strategie voor jouw productaanbevelingen waarbij het Datatrics algoritme de meest relevante producten voor die bezoeker toont. 

Deze nieuwe strategie wilden we graag testen en Kampeerwereld was net bezig met een cross-sell analyse. Een mooie kans om dit samen te voegen tot een succesvolle case. 

Hoe gebruik je hem?

In Datatrics moet per product een lijst komen met productids van de alternative items. Hiervoor hebben we gebruik gemaakt van de koppeling met Channable. De productid’s werden vanuit een upload toegevoegd aan de producten in Channable. Hier kunnen we bepaalde regels meegeven aan de feed naar Datatrics, zodat Datatrics hier mee overweg kan. 

Vervolgens bouw je een embedded productblok op de plek waar je de alternatieve items wilt tonen. En kiest de nieuwe aanbevelingen strategie: “Alternative items based on current item”. 

Bij Kampeerwereld hebben we er voor gekozen om accessoires toe te voegen waarvan we weten dat deze bij het product passen. Op deze manier tonen we altijd precies de juiste haringen en grondzeil bij de juiste tent. In de winkel is deze bijverkoop makkelijk te doen omdat de verkoper weet welke producten er bij elkaar passen. Nu weet Datatrics dat ook!

Naast de productblokken waarbij we de voorspellende data en de algoritmes van Datatrics gebruiken kunnen we nu dus ook handmatig exact de juiste producten tonen die we willen tonen op basis van het bekeken product.

Op deze manier hebben we als marketeers meer vrijheid en mogelijkheden in het tonen van de juiste product aanbevelingen. 

Personalisatie tips & tricks ontvangen?

Wij zijn dagelijks bezig met het verbeteren van de online klantervaring door middel van personalisatie met Datatrics. De kennis die we hierbij opdoen delen we graag met je. Zoals bijvoorbeeld inzichten, tips & tricks, best practices en gratis downloads. Allemaal op het gebied van personalisatieconversie optimalisatie en slim je data inzetten. Gemiddeld sturen we 1x p/maand een mail.