14 augustus 2020

Datatrics inzetten voor zachte conversies: wat kun je doen als alles anders is?

Wij zetten Datatrics standaard in voor een betere klantervaring en hieruit voortvloeiende betere online resultaten. Voordat we een personalisatie traject ingaan bespreken we harde en zachte KPI’s (doelstellingen) met onze klanten. Hierbij kun je denken aan het verhogen van het conversiepercentage en de gemiddelde orderwaarde maar ook het verhogen van het aantal nieuwsbrief inschrijvingen of het verhogen van de gemiddelde sessieduur. 

Maart 2020 - Diergaarde Blijdorp moet dicht
De afgelopen maanden waren natuurlijk anders dan we van te voren hadden verwacht. Eén van onze klanten, Diergaarde Blijdorp, moest noodgedwongen haar deuren voor langere tijd sluiten. Er konden in deze periode online ook geen tickets worden gekocht omdat onduidelijk was wanneer de dierentuin weer open mocht.

In deze periode hebben we Datatrics ingezet om bezoekers beter en sneller te kunnen informeren. Zo lieten we in het begin aan iedere nieuwe bezoeker een grote pop-up zien met onderstaande melding. Deze melding linkte naar een pagina met uitgebreide informatie. 

Image 2020-07-31 at 12.50.24 PM

Normaal gesproken vergelijk je de resultaten van Datatrics als A/B test maar in dit geval wilden we dat 100% van de bezoekers deze melding kregen te zien. Door Datatrics in te zetten voor dit soort meldingen konden we snel schakelen en veel bezoekers aan de website snel informeren. Dit resulteerde in een aanzienlijke afname van het aantal telefoontjes naar de klantenservice. 

Van websitebezoekers fans maken
Omdat we Datatrics niet konden gebruiken om de ticketverkoop te stimuleren hebben we gedurende de gesloten weken custom conversions aangemaakt in Datatrics. 

Zoals:

  • Klik naar Facebook

  • Klik naar Instagram

  • Klik naar YouTube

  • Nieuwsbrief Inschrijving

Op deze manier konden we touchpoints die gericht waren op deze custom conversies op de juiste manier optimaliseren. 

Image 2020-07-31 at 1.05.53 PM

Eind mei 2020 - Snel schakelen: Diergaarde Blijdorp gaat weer gedeeltelijk open
Diergaarde Blijdorp mag weer gefaseerd open! Er moet nu echter wel online een ticket gereserveerd worden met een tijdslot om de bezoekersstroom te kunnen reguleren. In deze periode hebben we Datatrics ingezet om met behulp van embedded content, een melding toe te voegen over het verplicht online reserveren van tickets. Diergaarde Blijdorp werd namelijk plat gebeld met vragen over het reserveren. Deze mensen zagen nu voortaan onderstaande oranje balk met uitgebreide informatie. Hierdoor hoefden deze bezoekers niet te bellen en konden ze alles online regelen. 

Doordat Datatrics al was geïmplementeerd konden we deze melding al binnen vijf minuten op de website laten zien. Zonder dat een webdeveloper er een functie voor hoefde te bouwen. 

Image 2020-07-31 at 3.12.03 PM

Juli 2020 - Steun Diergaarde Blijdorp: ben jij een Blijdorpert?
Zoals je wellicht al hebt vernomen via verschillende media hebben dierentuinen in Nederland het zwaar. De kosten van het onderhoud zijn hoog en blijven doorlopen maar de inkomsten vallen tegen omdat dierentuin niet volledig open kunnen. Ze draaien op 40% van de capaciteit. Daarom heeft Diergaarde Blijdorp een campagne ontwikkeld (Ben jij een Blijdorpert) om Diergaarde Blijdorp te steunen. Ook deze campagne hebben we doorvertaald naar de website met de inzet van Datatrics. 

Hierbij hebben we ervoor gekozen om de Blijdorpert campagne extra onder de aandacht te brengen bij bezoekers. Zowel bij bezoekers die al een ticket gekocht hadden, als bij abonnementhouders en bij bezoekers die voor de eerste keer de website bezochten. 

Dit heeft gezorgd voor een hoge Click Through Rate van de verschillende touchpoints die we hebben aangezet. Daarnaast zorgden we ervoor dat bezoekers sneller een donatie konden doen door bepaalde informatie weg te laten die in de standaard donatie flow wel zat. 

Zo zie je maar dat je Datatrics voor veel meer in kunt zetten dan alleen het verbeteren van de harde KPI's, zoals conversie en retentie verhogen. Ook voor het verbeteren van verschillende zachte KPI's kun je Datatrics goed inzetten. 

t
 

Personalisatie tips & tricks ontvangen?

Wij zijn dagelijks bezig met het verbeteren van de online klantervaring door middel van personalisatie met Datatrics. De kennis die we hierbij opdoen delen we graag met je. Zoals bijvoorbeeld inzichten, tips & tricks, best practices en gratis downloads. Allemaal op het gebied van personalisatieconversie optimalisatie en slim je data inzetten. Gemiddeld sturen we 1x p/maand een mail.