30 januari 2020

Webwinkel Vakdagen 2020

Geschreven door: Reinold Willemsma

Eind januari staat ieder jaar in het teken van de Webwinkel Vakdagen. Tenminste voor veel van mijn connecties als ik mijn tijdlijn bekijk op LinkedIn 😁.

Ook voor mij en daarom was ik gisteren aanwezig tijdens de eerste dag. Natuurlijk even een bezoekje gebracht aan de mooie stand van Datatrics. Leuk om diverse mensen gesproken te hebben over personalisatie en data management.

Tijdens de presentaties ging het veel over data en hoe dit in te zetten voor bijvoorbeeld personalisatie.

Een aantal dingen die me opvielen:

✔️Ik zat bij een sessie over het inzetten van een DMP (data management platform). Van de ongeveer 100 mensen die aanwezig waren gaven 6 mensen aan dat ze al een DMP inzetten. Ik had verwacht dat dit aantal wel wat hoger zou liggen.

✔️Tijdens gesprekken met online marketeers kwam ik er gisteren ook weer achter dat ze denken dat het starten met een DMP vooral iets is voor de IT afdeling, omdat ze denken dat het complex is om hiermee te starten. Er zijn echter tegenwoordig genoeg DMP's beschikbaar waarbij de implementatie niet heel lastig is. Datatrics is hier bijvoorbeeld 1 van. Naar mijn mening moet het kiezen en implementeren van een DMP daarom onderdeel zijn van de marketingafdeling omdat zij er mee moeten gaan werken. 

✔️Veel e-commerce managers of marketeers willen meteen heel uitgebreid beginnen wanneer ze een DMP gekozen hebben. Juist door klein te beginnen kun je eerder starten en leren van de data en de eerste resultaten. Daarna kun je langzaam uitbreiden en optimaliseren. Begin met het formuleren van de doelstellingen (wat wil je bereiken), breng je data landschap en de kanalen die je wilt koppen in beeld en zet de eerste customer journey live. 

 

Tips, tricks en nieuws

Wij zijn dagelijks bezig met online personalisatie en conversie optimalisatie met behulp van Datatrics. De kennis die we hierbij opdoen delen we graag met je. Ongeveer 4x per jaar delen we inzichten, tips, tricks, functionaliteiten en nieuws met je op het gebied van personalisatie, customer journeys, conversie optimalisatie en data management. Benieuwd? Laat hieronder je gegeven achter.