5 juli 2019

Korte case - werving van horecapersoneel voor Blijdorp

Diergaarde Blijdorp staat bekend als een van de mooiste dierentuinen in Europa. Het hele jaar kun je op ontdekkingsreis door vele (overdekte) werelddelen. De piek in bezoekersaantallen ligt in de zomer. Jaarlijks hebben ze flexibele arbeidskrachten nodig. Het landelijke tekort aan horecapersoneel verhoogde dit jaar de moeilijkheidsgraad van deze uitdaging.

Doel
Flexibele arbeidskrachten werven voor Diergaarde Blijdorp voor de vakantieperiode, in de regio Rotterdam.

 

Data + onderzoek

We zijn gestart met het analyseren van data en een doelgroeponderzoek. Een dergelijk onderzoek geeft inzicht in de belangrijkste drijfveren en obstakels voor een sollicitatie. Hierop hebben we Diergaarde Blijdorp een aantal adviezen gegeven en zijn enkele quick fixes toegepast om snel resultaat te kunnen behalen. Bijvoorbeeld door salaris prominent te vermelden op de werken-bij-site omdat de veelal jonge doelgroep dit belangrijk vind. 

 

Facebook en Instagram

Vervolgens de uitdaging om verkeer op de werken-bij-website van Diergaarde Blijdorp te krijgen. We hebben hiervoor een recruitment campagne op Facebook en Instagram ingezet, zowel in de vorm van gewone berichten als stories. De nadruk lag hierbij, gezien de jonge doelgroep, voornamelijk op Instagram. Twee elementen zijn essentieel in een goedlopende recruitment campagne: content en doelgroep. Er werd daarom een aansprekend campagnebeeld ontwikkeld.

Potentiële kandidaten werden eerst ‘opgewarmd’ voordat we ze vroegen om te solliciteren. Als eerst werd Diergaarde Blijdorp onder de aandacht gebracht in een story bij mensen die weinig tot geen interactie hebben gehad met Diergaarde Blijdorp. In feite hebben we de ‘koude’ doelgroep in twee groepen opgesplitst. Een groep met affiniteit met dierentuinen. En een lookalike groep, met daarin:

  • Mensen die interactie hebben gehad met Diergaarde Blijdorp.

  • Top bezoekers van de vacaturepagina.

  • Vrienden van fans.

Na interactie met voorgaande stories van Diergaarde Blijdorp kreeg de ‘opgewarmde’ doelgroep sollicitatiegedreven advertenties te zien. Deze ads waren hoofdzakelijk toegespitst op conversie (solliciteren). 

 

Resultaat

  • 84 sollicitaties via Facebook & Instagram in minder dan 3 weken tijd

  • Meer dan 40 nieuwe vakantiekrachten aangenomen

  • Regionale naamsbekendheid als werkgever

 

''De instagramstory campagne heeft ontzettend goed gewerkt!”

-Reactie P&O Diergaarde Blijdorp-