23 mei 2019

Een bezoek aan 038digital in Zwolle

Gisteravond waren we aanwezig bij #038digital in het Hedon in Zwolle. Dit was de tweede editie van het evenement dat 1x per kwartaal georganiseerd wordt. Het thema van de avond was; big data, machine learning en AI. Een leuk opgezet evenement en interessante avond met 2 sprekers, namelijk: Bas Nieland (CEO bij Datatrics) en Charli Tony (CTO bij Wehkamp).

Beide sprekers gaven uitleg over hoe ze big data en machine learning toepassen. Als Datatrics partner waren we al bekend met het verhaal van Datatrics en hoe ze dit toepassen binnen hun platform. We maken hier ook veelvuldig gebruik van.

De presentatie van Wehkamp was wel nieuw en erg interessant. Hieronder enkele key take away punten uit de presentatie van Charli Tony: 

  • Machine learning is here to stay. Het is onvermijdelijk en nu is de tijd om te besluiten of je een 'early adopter' wilt zijn of dat je het je kunt permitteren om te wachten totdat machine learning gemeengoed is.
  • Know what you need to know. Leer en experimenteer zelf om te zien en te voelen welke mogelijkheden er zijn.
  • Be wise in your choices. Het is geen kwestie van kopieëren en plakken van wat je leest of hoort. Zorg ervoor dat je de context begrijpt waarin het is toegepast.
  • Iterate. Het is ongebruikelijk dat je het de eerste keer meteen goed zult doen. Je zult fouten gaan maken. Leer daarvan en pas continue aan.
Wehkamp doet het op hun eigen manier

Interessant om te horen is dat Wehkamp 7 data analisten in dienst heeft terwijl grote concurrent Zalando er meer dan 600 in dienst heeft. Door de hoge kosten en het tekort aan goede data analisten pakt Wehkamp het daarom anders aan. Ze zijn gaan 'omdenken' over hoe ze data een belangrijke rol kunnen laten spelen binnen de organisatie. Binnen elke business unit zijn 'vertegenwoordigers' benoemd die de behoefte en problemen m.b.t. data in beeld hebben gebracht. Deze mensen zijn intern getraind om zelf met data en de toepassing ervan aan de slag te gaan. Altijd met een doel voor ogen. Succesen en learnings van goed geintegreerde data gedreven projecten worden gevierd en gedeeld. Erg interessant om te horen hoe ze dit doen. 

038digital is een leuk opgezet evenement. Het is kort en krachtig omdat het maar 1 avond per kwartaal is. Je hoeft er geen 'vrije dag' voor in te plannen zoals bij andere eventes en congressen. Een leuk en goed georganiseerd initiatief. Op naar #3. 

Personalisatie tips & tricks ontvangen?

Wij zijn dagelijks bezig met het verbeteren van de online klantervaring door middel van personalisatie met Datatrics. De kennis die we hierbij opdoen delen we graag met je. Zoals bijvoorbeeld inzichten, tips & tricks, best practices en gratis downloads. Allemaal op het gebied van personalisatieconversie optimalisatie en slim je data inzetten. Gemiddeld sturen we 1x p/maand een mail.