14 mei 2019

TNW 2019, crème de la crème van de tech events

Donderdag 9 mei waren Dennis en Reinold een dag aanwezig op het grootste techevent van Europa, The Next Web 2019 (TNW). Ditmaal op de NDSM werf in Amsterdam. Even met het pontje het IJ over en je waant je in een nieuwe wereld vol techgiganten. Een tiental podia verhuld in een goed aangeklede accommodatie, een echt festival sfeertje.

Je merkt aan alles dat TNW internationaal hoog aangeschreven staat. Op het pontje richting het festival is Nederlands ingeruild voor Engels, Italiaans en diverse Scandinavische talen. Sprekers van over de hele wereld, veelal Silicon Valley, zijn ingevlogen om tijdens dit event hun verhaal publiekelijk over te brengen.

Guy Kawasaki
De blikvanger tijdens TNW 2019 is Guy Kawasaki, een durfkapitalist uit Silicon Valley. Guy (64 jaar) kwam zijn levenslessen delen die hij had opgedaan tijdens zijn leven in de techwereld. Verhalen over zijn Apple-tijd, 90 uur per week werken en over de vaak onnavolgbare Steve Jobs kwamen uit de speakers. Zijn mantra: “Werk hard, dan kom je er wel.”

Na de beschouwende levenslessen van een tech guru was het tijd voor verdieping in ons vakgebied. Opvallend was de toenemende aandacht voor de mens in de steeds meer AI gedreven tech wereld. Onderwerpen als: 'Finding the balance between people and technology' en 'Why humanizing work is key to success' waren zeker geen uitzondering.

Des Traynor, co-founder Intercom
Een spreker die we graag nog willen toelichten is Des Traynor, mede-oprichter van Intercom, gefascineerd door de product-market fit. Niet hoe je de fit moet vinden, want daar zijn talloze boeken over geschreven. Maar juist wat je na de fit moet doen. Hoe je klanten aantrekt door juist van hen te leren en hen ‘zeggenschap’ in jouw product geeft. Begin vanuit de eindgebruiker.

André Kuipers sloot onze dag af met zijn reis door de ruimte. Met fascinerende content en soms schokkende feiten vertelde hij over de toestand van onze aarde. Message received! Vervolgens was de tijd aangebroken om met het milieuonvriendelijke pontje weer terug naar Amsterdam CS te varen. Met een tas vol kennis en levenservaring...

Key take away Dennis
Dennis: ''Zorg voor motivatie. Het maakt niet uit wat je motiveert, zolang het motiveert. Dit kwam heel duidelijk naar voren in de keynote van Guy''.

Key take away Reinold
Reinold: ''Mijn key take away hoorde ik gedurende de dag een aantal keren terug komen, namelijk dat je nooit klaar bent in tech en dat je tijdens het opschalen van een bedrijf niet vast moet houden aan je oorspronkelijke bedrijfsopvattingen. Door nieuwe ontwikkelingen, nieuwe inzichten en doordat je bedrijf groeit kan het vasthouden aan oorspronkelijke bedrijfsopvattingen, die een paar jaar geleden bedacht zijn, je groei in de weg staan''.