Fases in de customer journey

Geregeld krijgen wij vragen binnen met betrekking tot de verschillende fases in de customer journey. Daarom hebben wij besloten om ze allemaal toe te lichten zodat jij precies weet in welke fase van de customer journey je klant zich kan bevinden.

Verschillende aankoopfases in Datatrics

De customer journey kan opgebroken worden in 4 fases. Deze zijn de; oriëntatie-, vergelijking-, beslissing- en evaluatiefase. Afhankelijk van in welke fase van de customer journey de gebruiker zich bevindt, zal er verschillende content getoond worden aan de gebruiker.

Een profiel kan maar in 1 customer journey per keer zitten. Maar als je meerdere customer journeys ingesteld hebt en het profiel van de gebruiker past meer bij een andere customer journey, dan zorgt Datatrics ervoor dat de gebruiker terecht komt in de customer journey die het beste bij de gebruiker past.

De ‘oriëntatiefase’
Na het erkennen van een bepaalde behoefte zal de gebruiker gaan zoeken naar informatie over deze behoefte. Tijdens dit ‘decision making’ proces zal de gebruiker meer aandacht besteden aan wat er al bekend is over een bepaald product en wat vrienden of familie er over te zeggen hebben. Dit omdat deze vorm van informatie meer objectief aanvoelt.

De ‘vergelijkingsfase’
Na het verzamelen van de benodigde informatie zal de gebruiker verschillende alternatieven afwegen. Deze alternatieven worden beoordeelt op basis van persoonlijke waarde en voorkeur. Uiteindelijk zal de keuze komen te vallen op het product dat de behoefte het beste kan bevredigen.

De ‘beslissingsfase’
Na het afwegen van de verschillende alternatieven die allemaal mogelijk de behoefte van de gebruiker kunnen bevredigen zal de keuze komen te vallen op een product dat deze behoefte het beste bevredigt. Echter kan de keuze ook beïnvloed worden door de algehele shopervaring, kwaliteit, promotie en aangeboden kortingen.

De ‘evaluatiefase’
Na de aankoop van een product evalueert de gebruiker het algehele aankooptraject. Hij of zij zal positief zijn wanneer verwachtingen gematcht worden, maar negatief zijn over het aankooptraject wanneer verwachtingen niet gematcht worden.

Wanneer de gebruiker positief is over het aankooptraject zal hij of zij bij de volgende aankoop minder producten vergelijken en geneigd zijn naar het eerder aangeschafte merk te kijken. De na-aankoop evaluatie is erg belangrijk omdat een gebruiker na aankoop zijn mening zal delen wanneer hij of zij tevreden of ontevreden is.

 

👉🏻 Downloadlink: Fases in de customer journey

De Personalisatie Nieuwsbrief