11 november 2021

Slimme Datatrics audiences inzetten in Google Ads voor Kampeerwereld

Eén van de kanalen die te koppelen is met Datatrics, is Google Ads. Door het koppelen van deze kanalen kunnen unieke Datatrics audiences doorgestuurd worden naar de verschillende ads kanalen, waaronder Google Ads. Deze kun je vervolgens gebruiken in jouw bestaande of nieuwe advertentiecampagnes. Het mooie hiervan is dat je doelgroepen opbouwt met first party data.

Het doorsturen en toepassen van slimme Datatrics audiences hebben we ook ingezet voor onze klant Kampeerwereld. Hierbij hebben we samen gewerkt met hun SEA bureau WAUW

Voor de grote Google Shopping campagnes van Kampeerwereld hebben we extra doelgroepen toegevoegd op basis van websitegedrag met behulp van Datatrics. In de onderzoeksfase hebben we de Datatrics doelgroepen naast de reguliere doelgroepen in Google Ads laten lopen om zo het effect van de Datatrics audiences te kunnen vergelijken met de gewone doelgroepen. 


Bij Kampeerwereld ging het om de volgende doelgroepen:

  • Bekende bezoekers (profielen)​
  • Bezoekers in de customer journey fase orientation
  • Bezoekers in de customer journey fase comparison
  • Bezoekers in de customer journey fase decision
  • Bezoekers met een hoog conversiepotentieel 
  • Eenmalige klanten
  • Nieuwe klanten
  • Alle klanten 

Daarnaast worden er automatisch vergelijkbare doelgroepen aangemaakt binnen Google Ads. Deze hebben we ook in deze campagne meegenomen. 

 

Resultaten
Na een periode van dataverzameling hebben we geanalyseerd en daaruit kwamen onder andere de volgende conclusies:

  1. Rendement van de Datatrics doelgroepen was 96% beter dan de campagne over het algemeen.
  2. Conversiepercentage van de doelgroepen ligt bijna 94% hoger dan het gemiddelde conversiepercentage.
  3. De doelgroep ‘bekende bezoekers’ scoorde het beste qua resultaat en op basis daarvan hebben we voor deze doelgroep een % opgeboden zodat we daar meer uit kunnen halen aangezien dit een hele relevante audience blijkt.

We blijven samen met WAUW vinger aan de pols houden en tweaken aan zowel de Datatrics kant als de Google Ads kant qua doelgroepen, campagnes en strategieën. We houden de doelgroepen op basis van de data in de gaten om vervolgens meer bodaanpassingen door te voeren. Dit alles om een maximaal rendement uit de campagne te halen. 

Door de samenwerking op te zoeken met WAUW kunnen wij ons volledig blijven focussen op de Datatrics kant. En kan WAUW aan de knoppen blijven zitten in de Google Ads campagnes.


Werkt het altijd?

Tot nu toe zien we verschillende resultaten. Bij de ene klant zien we mooie positieve verschillen zoals bij Kampeerwereld, door de inzet van Datatrics en Google Ads. Bij de andere klant zien we minder grote verschillen ten opzichte van de gewone doelgroepen.

De verschillende SEA bureau's, waar we mee samenwerken, gaan echter graag aan de slag met de first party data vanuit Datatrics. Vooral om te experimenteren, zodat ze minder afhankelijk zijn van de steeds lastiger in te zetten third party data. Maar ook om ervaring op te doen met het inzetten van data vanuit een CDP in hun online campagnes. 

 

Meer leren over Google Ads in combinatie met Datatrics?

Wil je meer leren over hoe je Google Ads in combinatie met Datatrics in kunt zetten? Download dan onze uitgebreide handleiding van meer dan 20 pagina's waarin we het je haarfijn uitleggen hoe je hier ook mee aan de slag kunt.