Samen met Fatboy zorgt DAYLEE voor een relevante en persoonlijke shopervaring
Een relevante en persoonlijke shopervaring:
belangrijker dan ooit
Sinds 2020 is Customer Insights manager Abby den Teuling (30) verantwoordelijk voor de online marketing via de eigen webshop, samen met haar collega's van het e-commerce team. Een behoorlijke uitdaging, want met de groei van internetaankopen neemt ook de online concurrentie flink toe.
“Voor webshop-bezoekers is een relevante en persoonlijke shopervaring belangrijker dan ooit.” vertelt Abby. “Toen ik bijna 2 jaar geleden bij Fatboy kwam, werkten we al met Datatrics. Een intelligent customer data platform dat de website automatisch personaliseert op basis van je profiel en klikgedrag. Maar de resultaten van Datatrics vielen tegen. Met name omdat er te weinig mee werd gedaan. Toch zag ik dat we hier meer uit konden halen en ging ik op zoek naar een partij om mij hierbij te helpen.”
Storend voor bezoekers
“Toen ik zag dat Fatboy een e-book van ons downloadde was ik meteen enthousiast.” vertelt Jurre Dollekamp, Technisch Data Marketeer bij DAYLEE. “Fatboy is een mooi merk en e-commerce klant om mee samen te werken. Na een eerste kennismaking boden we onze gratis scan van hun Datatrics account aan. We zagen namelijk diverse verbeterpunten. Om te beginnen liep er een standaard implementatie van Datatrics. Deze draaide niet optimaal, omdat de website slechts gedeeltelijk ververst. Hierdoor bleven de slide-in boxen op pagina’s staan. Dit was niet alleen storend voor bezoekers, maar ook de data werd hierdoor niet goed gemeten. Bovendien deden de rode pop-ups afbreuk aan de merkbeleving. Fatboy was enthousiast over onze pragmatische aanpak en ideeën, waardoor we samen met hun aan de slag mochten met het optimaliseren van hun Datatrics account en het personaliseren van hun digitale kanalen zoals de webshop en e-mail.”
Embedded content afgestemd
op de customer journey
“Als je een conversiegerichte webshop nastreeft, is het een hele uitdaging om je branding geen geweld aan te doen” vertelt Abby. “Mijn wens was dan ook om veel meer gebruik te maken van embedded content: gepersonaliseerde content dat wordt geïntegreerd in de website. Dat is veel krachtiger en past beter bij het merk Fatboy. Deze verbeterpunten noemde DAYLEE ook meteen.”
Jurre vult aan: “De doelgroep van Fatboy is niet gevoelig voor een pop-up met de tekst: ‘Er zijn op dit moment 15 mensen aan het shoppen’ of ‘Dit product is drie uur geleden ook gekocht in Amsterdam’. Voor hen is een persoonlijke klantervaring, goede aanbevelingen en gratis levering veel interessanter. Daarnaast wil je bezoekers in de oriëntatiefase andere content laten zien dan in de beslissingsfase. Er viel dus nog veel te optimaliseren.”
Een zelflerende algoritme
Nadat DAYLEE de tracking heeft geoptimaliseerd door de Datatrics pixel aan te passen, kan de volle potentie uit Datatrics worden gehaald. Jurre: “De software herkent automatisch verschillende type bezoekers en vergelijkt het klikgedrag met dat van een vergelijkbare bezoeker. Het zelflerende algoritme weet dan: dit product is ook voor deze persoon relevant. Deze dynamische aanbevelingen tonen we geïntegreerd op de website van Fatboy. Een mooie toepassing, want het valt niet op dat deze aanbevelingen gepersonaliseerd zijn.”
Een flinke conversiestijging
”Na de verbeteringen zagen we de conversie stijgen.” vertelt Abby. “Datatrics werkt met show en hide segmenten. Bezoekers krijgen óf de dynamische content te zien óf de originele website. Hierdoor meet je het verschil qua resultaat. Op de gepersonaliseerde website zien we een flinke conversiestijging. Met DAYLEE bespreken we 2-wekelijks de voortgang. Ze zijn erg betrokken en denken actief mee door nieuwe use cases aan te dragen of acties en promoties aan te jagen. Het is fijn dat ze snel kunnen schakelen en precies weten wat mogelijk is. Sinds onze samenwerking maken we snel meters.”
Datatrics komt op stoom
“We houden elkaar scherp.” vult Jurre aan. Datatrics wordt inmiddels over meerdere kanalen ingezet in verschillende landen in Europa. Bekende bezoekers krijgen op de gepersonaliseerde homepage de ‘aanbevolen voor jou’ producten te zien. Klikken ze vervolgens door naar de productdetailpagina, dan staan daar relevante ‘vergelijkbare producten’, ‘laatst bekeken producten’ en ‘producten die andere mensen kochten’. Om maar een paar van de aanbeveling-strategieën te noemen. Als een bezoeker naar de collectie van Tony tuinstoelen kijkt, maar niks koopt, dan krijgt hij de volgende dag een mail met een overzicht van alle tuinproducten.” Abby: “We halen nu de volle potentie uit Datatrics. Met de data uit Datatrics maken we ook onze Google campagnes relevanter en personaliseren we onze mailings.”
Personalisatie: is dat niet een beetje eng?
“Vooralsnog was er intern wat terughoudendheid voor personalisatie.” vertelt Abby “Want, personalisatie op basis van een profiel, is dat niet een beetje eng? Past dat wel bij ons? Vinden mensen dat niet vervelend? Maar nu we een relevante shopervaring bieden met gepersonaliseerde content is er veel draagvlak. Ook nieuwe producten krijgen een passende lancering op de website, zonder dat ze automatisch in aanmerking komen voor het label ‘veel verkocht’ of ‘populair product’. Want we kunnen alles handmatig aanpassen en bijsturen. Met Datatrics zijn we niet overgeleverd aan een star systeem.”
Alle kennis in huis
“Ik ken Datatrics van binnen en van buiten.” vertelt Jurre. “Alles op de website van Fatboy kan ik beïnvloeden en aanpassen als ik dat zou willen. We hebben nu eerst de focus gelegd op vijf landen: Nederland, België, Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Als we zien dat iets bij het ene land goed werkt, dan kopiëren we dat naar de andere landen. We voegen echt waarde toe voor de bezoeker, omdat we ze herkennen en helpen met producten vinden. Maar ook voor onze klanten voegen we waarde toe, omdat ze niet de kennis in huis hebben om Datatrics goed in te zetten en de volle potentie eruit te halen.”