Fatboy
Verbeterde conversies door het bieden van op maat gemaakte productaanbevelingen.
Verhoogde klantbetrokkenheid door relevante en gepersonaliseerde content.
Efficiënter gebruik van marketingbudgetten door het afstemmen van promoties en campagnes op specifieke klantgroepen.
Over Fatboy
Kanalen samenvoegen
Een relevante en persoonlijke shopervaring: belangrijker dan ooit
“Voor webshop-bezoekers is een relevante en persoonlijke shopervaring belangrijker dan ooit.” vertelt Abby. “Toen ik bijna 2 jaar geleden bij Fatboy kwam, werkten we al met Spotler Activate. Een intelligent customer data platform dat de website automatisch personaliseert op basis van je profiel en klikgedrag. Maar de resultaten van Spotler Activate vielen tegen. Met name omdat er te weinig mee werd gedaan. Toch zag ik dat we hier meer uit konden halen en ging ik op zoek naar een partij om mij hierbij te helpen.”
Website
Storend voor bezoekers
“Fatboy is een mooi merk en e-commerce klant om mee samen te werken. Na een eerste kennismaking boden we onze gratis scan van hun Spotler Activate account aan. We zagen namelijk diverse verbeterpunten. Om te beginnen liep er een standaard implementatie van Spotler Activate. Deze draaide niet optimaal, omdat de website slechts gedeeltelijk ververst. Hierdoor bleven de slide-in boxen op pagina’s staan. Dit was niet alleen storend voor bezoekers, maar ook de data werd hierdoor niet goed gemeten. Bovendien deden de rode pop-ups afbreuk aan de merkbeleving. Fatboy was enthousiast over onze pragmatische aanpak en ideeën, waardoor we samen met hun aan de slag mochten met het optimaliseren van hun Spotler Activate account en het personaliseren van hun digitale kanalen zoals de webshop en e-mail.”
Customer Journey
Embedded content afgestemd op de customer journey
Jurre vult aan: “De doelgroep van Fatboy is niet gevoelig voor een pop-up met de tekst: ‘Er zijn op dit moment 15 mensen aan het shoppen’ of ‘Dit product is drie uur geleden ook gekocht in Amsterdam’. Voor hen is een persoonlijke klantervaring, goede aanbevelingen en gratis levering veel interessanter. Daarnaast wil je bezoekers in de oriëntatiefase andere content laten zien dan in de beslissingsfase. Er viel dus nog veel te optimaliseren.”
Online ads
Een zelflerend algoritme
Een flinke conversiestijging
Is personalisatie eng?
Spotler Activate komt op stoom
“We houden elkaar scherp.” vult Jurre aan. Spotler Activate wordt inmiddels over meerdere kanalen ingezet in verschillende landen in Europa. Bekende bezoekers krijgen op de gepersonaliseerde homepage de ‘aanbevolen voor jou’ producten te zien. Klikken ze vervolgens door naar de productdetailpagina, dan staan daar relevante ‘vergelijkbare producten’, ‘laatst bekeken producten’ en ‘producten die andere mensen kochten’. Om maar een paar van de aanbeveling-strategieën te noemen. Als een bezoeker naar de collectie van Tony tuinstoelen kijkt, maar niks koopt, dan krijgt hij de volgende dag een mail met een overzicht van alle tuinproducten.” Abby: “We halen nu de volle potentie uit Spotler Activate. Met de data uit Spotler Activate maken we ook onze Google campagnes relevanter en personaliseren we onze mailings.”
Personalisatie: is dat niet een beetje eng?
“Vooralsnog was er intern wat terughoudendheid voor personalisatie.” vertelt Abby “Want, personalisatie op basis van een profiel, is dat niet een beetje eng? Past dat wel bij ons? Vinden mensen dat niet vervelend? Maar nu we een relevante shopervaring bieden met gepersonaliseerde content is er veel draagvlak. Ook nieuwe producten krijgen een passende lancering op de website, zonder dat ze automatisch in aanmerking komen voor het label ‘veel verkocht’ of ‘populair product’. Want we kunnen alles handmatig aanpassen en bijsturen. Met Spotler Activate zijn we niet overgeleverd aan een star systeem.”
''DAYLEE ondersteunt Fatboy met het verbeteren van de inzet van personalisatie. Tijdens de eerste periode lag de focus voornamelijk op het goed implementeren van het Spotler Activate CDP en vervolgens op de inrichting van de campagnes en customer journeys.
We hebben ervoor gekozen om met DAYLEE samen te werken omdat het contact soepel verliep. Er werd snel en pragmatisch meegedacht over het CDP account en de mogelijkheden. Deze combinatie van zowel de inhoud als de communicatie daaromheen, heeft ons doen besluiten te gaan samenwerken.
De samenwerking verloopt goed. DAYLEE is goed bereikbaar en is snel met hulp bieden. Daarnaast denken ze ook breder mee over de mogelijkheden om het CDP te implementeren over niet alleen e-mailmarketing maar ook de andere kanalen. Ze zijn flexibel qua opschalen met development of schakelen met onze eigen IT-partner."