Black Friday, maak je CDP klaar
Black Friday. Een term die niet meer is weg te denken uit de Nederlandse e-commerce wereld. Misschien wel de belangrijkste dag (of week) van het jaar voor vele webshops. Het aanbod wordt steeds groter en de kortingen steeds gekker. Ga je mee in de gekte of blijf je dicht bij je bedrijfsnormen en waarden? Wanneer starten je voorbereidingen en zet jij Datatrics in op de juiste manier?
In deze blog vertellen we je meer over hoe wij Datatrics inzetten voor onze e-commerce klanten voorafgaand, tijdens en na Black Friday.
De voorbereiding
Je kan denken “Black Friday is pas eind november”, maar de voorbereiding start nu! Het is van belang dat je segmenten gaat opbouwen in Datatrics, maar waar begin je dan? Vraag jezelf af wat je wilt bereiken met het aanmaken van bepaalde audiences. Via welke kanalen wil je de doelgroep benaderen en wat wil je ze laten zien?
Voor onze klant Yumeko hebben we bijvoorbeeld gekeken naar de productgroepen die vorig jaar zijn gekocht tijdens Black Friday, welk segment is het grootst en zullen dit jaar mogelijk weer terugkeren? Degene die vorig jaar een matras hebben gekocht hoeven nu niet weer geattendeerd worden op een matras, maar wellicht wel een nieuwe overtrekset.
Een ander voorbeeld is om te kijken naar de groep die vorig jaar wel heeft georiënteerd, maar niets heeft gekocht. Dit segment moet dit jaar weer opnieuw getriggerd worden om dit jaar wel tot aankoop over te gaan.
Audience: BFCM 2021 (orienterend - geen aankoop)
Mensen die vorig jaar tijdens Black Friday een hogere AOV hadden dan gemiddeld zijn ook dit jaar weer interessant om te benaderen. Deze big spenders willen dit jaar misschien wel weer hun slag slaan.
En als laatste voorbeeld de groep die alleen tijdens Black Friday 2021 wat heeft gekocht en daarna niet meer. Deze groep is waarschijnlijk gevoelig voor korting en goed te overtuigen voor een nieuwe aankoop dit jaar.
Audience: BFCM 2021 klant - tot heden geen aankoop
Deze audiences kun je in verschillende kanalen inzetten: ads ,e-mail en op de website.
1. Segmenten uit Datatrics gebruiken in je ads campagnes
Nadat je de juiste segmenten hebt aangemaakt in Datatrics en deze hebt doorgestuurd naar Google- en Facebook Ads is het tijd om je campagnes op te gaan bouwen met Datatrics segmenten. Je huidige klanten kun je via advertenties verleiden om opnieuw een aankoop bij jou te komen doen. Ze zijn al bekend met je merk en daarom spreek je ze anders aan in je campagnes. Zo kun je opbieden op de groep van Black Friday 2021 klanten met een hoge AOV. Ook de audience van bezoekers die vorig jaar wel hebben georiënteerd maar niets hebben gekocht is interessant om extra nadruk op te leggen.
Er worden automatisch vergelijkbare doelgroepen aangemaakt door Datatrics in jouw gekoppelde advertentieaccounts, zoals Google Ads.
Door deze look-a-like audiences bereik je mensen die lijken op jouw klanten. Ze zullen zich waarschijnlijk hetzelfde gedragen als je huidige klanten maar ze zijn nog niet bekend met jouw merk. Gebruik de informatie die je al hebt van je huidige klanten om te ontdekken wat zij belangrijk vinden aan jouw merk. Zijn ze gevoelig voor schaarste of zoeken ze de bevestiging in reviews (social proof)? Via Datatrics kun je deze overtuigingstechnieken eenvoudig filteren.
2. Segmenten uit Datatrics gebruiken in je e-mail campagnes
Tijdens Black Friday heb je vaak maar één kans om je doelgroep te bereiken voordat deze mogelijk tot aankoop overgaat bij een concurrent. Daarom is het belangrijk dat je relevant bent in je e-mailcampagne door deze te personaliseren. Anders verdwijnt je mail tussen alle andere Black Friday e-mails.
Door relevante segmenten aan te maken in Datatrics en deze segmenten door te schieten naar je e-mail tool, kun je relevanter en persoonlijker communiceren. Dit doe je onder andere door dynamisch producten en categorieën aan je nieuwsbrief toe te voegen die gevuld worden op basis van klant- of subscriber data.
Denk bijvoorbeeld aan oriënterende bezoekers die in de 7 dagen voor Black Friday de website hebben bezocht maar niet hebben geconverteerd.
Voor Yumeko hebben we vorig jaar tijdens Black Friday een relevante e-mail opgemaakt voor dit segment, op basis van hun gedrag en geen algemene nieuwsbrief. De openingsratio van deze e-mails lag 2 tot 3 keer zo hoog ten opzichte van de reguliere nieuwsbrief. De CTR lag zelfs 5x zo hoog en het conversiepercentage lag 3x zo hoog.
3. Maak een speciale Black Friday pop-up + mailinglijst
In de dagen en weken voor Black Friday zal je merken dat je omzet en conversiepercentage een stuk lager zijn dan normaal. Dit komt omdat bezoekers aan het wachten zijn om te gaan kopen. Ze zijn zich wel alvast aan het oriënteren en bezoeken je webshop op zoek naar leuke items die ze wellicht tijdens Black Friday met hoge kortingen willen kopen.
Om deze bezoekers terug te halen naar je site tijdens Black Friday kun je door middel van Datatrics een nieuwsbrief inschrijving pop-up laten zien speciaal voor Black Friday. Deze kun je alleen aan onbekende bezoekers laten zien die nog niet in je e-mail tool zitten. Met Datatrics is dit mogelijk.
Wanneer ze hun emailadres achterlaten komen ze in jouw Black Friday mailinglijst terecht. Op Black Friday worden zij als eerste op de hoogte gebracht van jouw aanbiedingen.
Je website in Black Friday sferen maken
Campagne in plaats van customer journey
Binnen Datatrics kun je kiezen voor het tonen van touchpoints binnen een campagne of een customer journey. Met een campagne kun je een customer journey ‘overrulen’ en ben je niet afhankelijk van de fase binnen een customer journey waar het Datatrics algoritme een bezoeker heeft ingedeeld. Dit is ideaal voor korte campagnes zoals Black Friday, omdat je zo veel meer controle hebt qua content die getoond wordt.
Gepersonaliseerde aanbevelingen
Slimme aanbevelingen op basis van data is één van de meest krachtige onderdelen binnen Datatrics. Deze persoonlijke aanbevelingen zijn dan ook een belangrijk onderdeel van onze strategie. Samen met het bepalen van de juiste targeting qua doelgroepen.
Op de homepage en productdetail pagina's kan je de Datatrics aanbevelingen gebruiken om de conversie en gemiddelde orderwaarde te verhogen. Door de productfeed goed in te richten en te werken met ‘parent en child’ variabelen kan je ervoor zorgen dat de relevante producten worden aangeboden. Dit passen we toe in combinatie met de verschillende aanbevelingen strategieën en recommendation ruling.
Herkennen van verschillende type bezoekers
Naast de gemaakte segmenten kan je in de touchpoints ook kiezen om te focussen op verschillende type bezoekers, zoals nieuwe en terugkerende bezoekers. Dit omdat de dagen voor Black Friday er veel oriënterende bezoekers naar de website komen. Deze kunnen we vervolgens tijdens Black Friday persoonlijke content tonen wanneer ze terugkomen. Daarnaast zou je rekening kunnen houden met de verschillende pagina’s voor deze bezoekers. Bijvoorbeeld meer focus op het personaliseren van de productdetail pagina's, omdat veel bezoekers vanuit Google Shopping de website bezoeken tijdens BFCM.
Voor nieuwe (onbekende) bezoekers kan je nog niet zo veel personaliseren op de website omdat je hier nog weinig data van hebt. Daarom zou je voor deze type bezoekers embedded aanbevelingen kunnen laten zien met populaire producten. Bij terugkerende bezoekers of klanten kan je de embedded aanbevelingen vullen met de meest relevante producten op basis van hun profiel. Hoe meer je van de bezoeker of klant weet hoe beter je kunt personaliseren.
Herinneren van oriënterende bezoekers
Om de terugkerende bezoekers, die zich in de dagen voor Black Friday hebben georiënteerd, relevant aan te kunnen spreken kan je een herinnering instellen. Denk bijvoorbeeld aan ‘Er zit nog wat in je winkelmandje. Nu met Black Friday korting!’. Of 'Recent door jou bekeken, nu met korting'. Deze best-practice werkte voorgaande jaren altijd goed bij onze klanten. Naast het herinneren van deze bezoekers op de website kun je dit natuurlijk ook doen met een abandoned cart of abandoned browser e-mail zodra Black Friday is begonnen.
Countdown op de productpage
Door het tonen van een countdown op de productpage ervaren bezoekers nog extra het gevoel dat ze er snel bij moeten zijn voordat de deal afloopt. Deze countdown kun je ook nog versterken door de actuele voorraad bij het product te laten zien wanneer deze nog maar 1 of 2 stuks is. Hierdoor zal een bezoeker sneller tot conversie overgaan omdat men niet achter het net wil vissen.
Cross- en upsell
Op Black Friday is iedereen op zoek naar koopjes. Wil je voorkomen dat de bezoekers van je site er maar met één goedkoop product vandoor gaan? Zet Datatrics dan in voor het tonen van cross- en upsell mogelijkheden. Door de juiste aanbevelingen strategie te kiezen kan Datatrics op basis van de winkelmand of het bekeken product de juiste aanbevelingen doen. Zo schroef je de gemiddelde bestelwaarde en het gemiddelde aantal producten per order effectief op.
Productiviteits tip: gebruik de schedule functie in Datatrics om alle touchpoints live te zetten maar ook om ze weer offline te halen als de acties voorbij zijn.
Black Friday is geweest, en nu?
Automations gebruiken
Je Black Friday klant komt vaak maar een keer langs en bestelt bij jou de producten die hij voor de laagste prijs kan krijgen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je deze klant niet direct na het leveren van het product verliest?
Dat doe je door het inzetten van slimme automations. Na het afrekenen van de winkelmand starten deze automations. Zo kun je bijvoorbeeld na een aantal dagen een service mail sturen om te kijken of de producten goed zijn geleverd en of er nog vragen over zijn. Zoek het persoonlijke contact en promoot ook je nieuwsbrief en socials in deze communicatie.
Evaluation fase optimaliseren
Naast de juiste automations is het optimaliseren van de evaluation fase van de customer journey van groot belang. In deze fase van de customer journey breng je door middel van Datatrics de mogelijkheid tot het plaatsen van een review onder de aandacht of verleid je jouw nieuwe klanten om jou te gaan volgen op één van de social media kanalen of zich in te schrijven voor de nieuwsbrief.
Tot slot
Samenvattend ligt de focus voor een succesvolle Black Friday campagne op jouw voorbereiding. Heb je alles ruim van te voren goed ingesteld in Datatrics dan kun je op Black Friday zelf achterover leunen en genieten van de stijgende grafieken.