Strong Viking

Strong Viking is marktleider op het gebied van het organiseren van obstacle runs in Nederland en heeft de ambitie om de grootste en beste obstacle runs ter wereld te organiseren. Kwaliteit, veiligheid en innovatie staan hierbij voorop. 

De uitdaging
De website is voor Strong Viking het belangrijkste saleskanaal. Hier worden alle tickets voor de events verkocht. Dit gaat via See Tickets (ticketingtool). Dit is een los systeem waar bezoekers aan de website naartoe verwezen worden om tickets te bestellen. Dit betekent dat See Tickets en de website niet aan elkaar gekoppeld zijn qua uitwisselen van data. Hierdoor was er niet genoeg inzicht in alle data (websitebezoekers, klanten, terugkerende klanten, enz).

Strong Viking heeft DAYLEE gevraagd om hier een oplossing voor te bedenken. Met als doel om de gebruikerservaring te verbeteren en de conversie te verhogen. Lees hieronder hoe wij hier een oplossing voor hebben bedacht.

Koppeling See Tickets, de website en e-mail zorgt voor persoonlijke content
Relevante informatie door herkenning fase customer journey
Persoonlijke content zorgt voor een conversiestijging van 12%

Verschillende type runners relevanter aanspreken

In de loop der jaren heeft Strong Viking veel data verzameld, met name via See Tickets, de website en een e-mail tool.  

De nodige inzichten
Door See Tickets, de website en de e-mail tool te koppelen aan een Customer Data Platform (Datatrics) is er meer inzicht gekomen in de verschillende type deelnemers. Door Datatrics in te zetten kunnen we bijvoorbeeld zien welke runners fanatiek zijn, wie wat minder ambitieus zijn of net beginnen. Ook maken we onderscheid tussen bijvoorbeeld families die meedoen en vriendengroepen. Voor elke categorie hebben we gepersonaliseerde content gemaakt die past bij hun 360-graden klantprofiel en die we via Datatrics uitserveren. Hierdoor past de website zich automatisch aan op basis van het type runner dat de website bezoekt. 

Personalisatie per fase in de customer journey

Met behulp van Datatrics weten we op welk punt in de customer journey een bezoeker zit. Wanneer dit de orientatie fase is, dan laten we bijvoorbeeld zien welke runs er in de buurt zijn en bevelen we deze runs aan bij deze persoon. Wanneer de bezoeker de site verlaat zonder een ticket gekocht te hebben dan herkent de website (dmv Datatrics) de terugkerende bezoeker. Hierdoor kunnen we relevante informatie tonen passend bij de volgende fase (de vergelijkingsfase) in de customer journey. Bij het doorklikken naar de eventpagina van een run gebruiken we persuasiontechnieken, zoals bijvoorbeeld urgentie om een Early Bird ticket te bestellen. Dit kunnen we allemaal realiseren dankzij de flexibiliteit van Datatrics.

Gepersonaliseerde content voor klanten
Klanten die al eerder hebben meegedaan aan een run, tonen we weer andere content dan nieuwe of onbekende bezoekers. Stel dat iemand een run van 7km heeft gedaan. Dan dagen we die persoon, met gepersonaliseerde content uit om de volgende keer mee te doen aan de 13km run. Daarnaast triggeren we bezoekers ook met de speciale medailles die Strong Viking uitdeelt aan de hand van hoe vaak je hebt meegedaan. Doordat Datatrics dit weet kunnen we de bezoeker relevante content tonen over het behalen van de speciale medaille. 

Koppeling Datatrics met See Tickets zorgt voor betere gebruikservaring

Ondanks dat Datatrics inmiddels al met 120 tools een koppeling heeft was er nog geen koppeling met See tickets (voorheen Paylogic). Samen met het team van Datatrics en See tickets heeft DAYLEE deze koppeling gerealiseerd. Door deze koppeling wordt er nu data uitgewisseld tussen de website en de ticketshop van See Tickets. Dit heeft als voordeel dat Strong Viking nu op de website kan tonen wanneer de Early Bird tickets in de verkoop gaan. Of wanneer een bepaald event bijna uitverkocht is. Normaal gesproken zag de bezoeker dit pas wanneer er werd doorgeklikt naar de ticketshop van See Tickets. Hiermee is de gebruikservaring van de website in combinatie met de ticketshop verbeterd en dit zien we terug in de resultaten. 

Resultaten

  • Succesvolle koppeling tussen Datatrics en See Tickets (Paylogic)
  • Met behulp van Datatrics is er een conversiestijging van 12% gerealiseerd
  • Door de inzet van Datatrics is er een extra omzet van 11% gerealiseerd
  • De klantervaring is verbeterd door de persoonlijke informatievoorziening
Conversiestijging + 12%
Extra omzet +11%

Ervaring met DAYLEE + Datatrics

Strong Viking

Het kunnen ontwerpen van een gepersonaliseerde ervaring voor onze bezoekers is van grote waarde voor Strong Viking. Met de grote diversiteit in zowel de doelgroep als aanbod helpt DAYLEE ons met de Datatrics tool om deze persoonlijke klantervaring bij iedere bezoeker te creëren. Door de doelgroep directer en persoonlijker te kunnen bedienen realiseert Strong Viking een hogere klanttevredenheid en aanzienlijke groei in conversie.

Bas Klunder - digital content manager Strong Viking

Bekijk ook onze andere cases: