SnowWorld leert zijn bezoekers écht kennen met behulp van DAYLEE

Conversiepercentage SnowWorld verdubbeld na samenwerking met DAYLEE

‘Onze grootste uitdaging is om relevant te zijn voor elke bezoeker van onze website,’ vertelt Yuri van den Kieboom, Personalisatie Marketeer bij SnowWorld. ‘De een wil leren skiën, terwijl de ander op zoek is naar een freestyle snowboardcursus en weer een ander wil komen sleeën met zijn gezin. Met behulp van een gepersonaliseerde website willen we elke bezoeker inspireren. Maar nu third-party data en cookies verdwijnen, moeten we klantdata zelf verzamelen’. 

‘We hebben besloten om ons AI-gedreven Customer Data Platform Datatrics hiervoor optimaal te benutten. Datatrics heeft ons toen gewezen op een seminar bij DAYLEE. Hun visie inspireerde me en ik zag kansen om onze data nog beter te gebruiken. Intern hebben we de technische kennis, maar beperkte beschikbaarheid en drukke agenda's zorgden voor vertraging. Deze vertraging was vervelend omdat we juist snel willen schakelen met de personalisatietrajecten. Dit was de start van onze prettige samenwerking’.

 
‘Na de inzet van een API zagen we meteen dat deze optimalisatie een gouden zet was’ 

SnowWorld heeft veel verschillende systemen. ‘Dat maakt de implementatie ingewikkelder,’ vertelt Jurre Dollekamp, Technisch Data Marketeer bij DAYLEE. ‘Ze hebben een systeem voor de lessen en cursussen en een systeem voor de tickets. We hebben met workarounds geprobeerd om de historische conversiedata uit beide systemen te integreren in Datatrics en kwamen uiteindelijk tot de conclusie dat een API de beste en meest toekomstbestendige oplossing hiervoor zou zijn. 

We liepen met de ideeën over de strategie en campagne tegen beperkingen aan, maar toen hebben we samen met verschillende teams van boekingssysteem Convious gezeten om te bespreken welke richting we op wilden. We hebben daarna een vakkundige partij ingeschakeld die in samenwerking met alle betrokken partijen de API heeft gebouwd en die heeft geïntegreerd met Convious. Deze nieuwe koppeling haalt elke vijf minuten conversies uit Convious, herschrijft deze en stuurt ze door naar Datatrics. Daarnaast hebben we Enhanced E-commerce geïmplementeerd voor de webshop van de skilessen. Hiermee kan je de klantfunnel beter volgen in Google Analytics en Datatrics. 

Benut de volle potentie van je
customer data platform (CDP)

‘De marketingafdeling van SnowWorld heeft de basics van Datatrics goed onder de knie,’ vertelt Jurre. ‘Maar door de koppelingen die we hebben gemaakt met Convious, is er veel meer mogelijk. We maken nu bijvoorbeeld onderscheid tussen producten voor terugkerende bezoekers en nieuwe bezoekers. Ook hebben we Channable gekoppeld, het platform waar alle producten van SnowWorld op staan. Door deze integratie zien we of een bezoeker al extra materiaal heeft bijgeboekt. Als dit niet het geval is, kunnen we gericht een aanbieding tonen op de website of via andere kanalen’.

Profielverrijking om de bezoekers
écht te leren kennen

‘Op de website vragen we bezoekers of ze skiër of snowboarder zijn,’ vertelt Yuri. ‘Deze gegevens worden opgeslagen in hun Datatrics-profiel. Profielverrijking is ons doel en onze grote wens. Onze bezoekers écht leren kennen en hen daarmee zo persoonlijk mogelijk kunnen bedienen. DAYLEE heeft daarin op deze manier stappen gemaakt voor ons. We zijn ontzettend blij met deze waardevolle profielverrijking. Inmiddels hebben al 60.000 bezoekers hun profiel ingevuld.’ Jurre vult aan: ‘Nu we weten of iemand een skiër of snowboarder is, kunnen we gerichte use-cases bedenken en implementeren. Bijvoorbeeld het vervangen van content op basis van het gekozen type wintersport en het versturen van gepersonaliseerde e-mails. De nieuwe mogelijkheden zijn eindeloos’. 

 

De sleutel om de klant beter te bedienen

‘Binnenkort vragen we skiërs en snowboarders ook naar hun niveau. Mensen schatten dit vaak iets te hoog in', knipoogt Yuri. ‘Daarom zijn we een test aan het ontwikkelen om hun niveau te bepalen. Dit is voor ons relevant zodat we bijvoorbeeld een ervaren snowboarder geen proefles aan gaan bieden op de homepage. Om dit te bereiken gebruiken we historische data van mensen die lessen en cursussen hebben gevolgd en zijn we een test aan het ontwikkelen om dit af te vangen bij bezoekers waar we het nog niet weten. Door deze profielverrijking kunnen bezoekers eenvoudig de juiste lessen en cursussen voor hun niveau vinden'.

Yuri vervolgt: 'Nu de klantervaring op de website is verbeterd en de systemen zijn gekoppeld, zien we de conversie stijgen. Onze volgende stap is het compleet maken van het bezoek'. Dit is mogelijk dankzij de koppeling met Convious. Twee weken voor het skiën, kan er automatisch een melding worden weergeven: 'Je hebt nog geen materiaal geboekt. Laat SnowWorld je volledig ontzorgen en huur je benodigde spullen.' 'Ja, ik ben heel blij dat we nu alle functies van Datatrics optimaal benutten', zegt Yuri.

 

Een sneeuwbaleffect met DAYLEE en Datatrics

‘We hebben in korte tijd al veel resultaten geboekt. En dan staan we nog maar aan het begin van alles wat er mogelijk is,’ vertelt Yuri. ‘Ik werk samen met DAYLEE volgens een proces van maandelijkse sprints waar steeds meer collega’s intern bij worden betrokken. We bedenken samen toffe use-cases waarbij we meestal moeten gaan kijken wat er allemaal haalbaar is. Jurre fixt dit eigenlijk bijna altijd wel. Ook shout out naar Bas uiteraard! Als dat niet direct lukt, komt hij met een alternatief. Een top samenwerking. Datatrics wordt het centrale punt van alle marketingactiviteiten binnen SnowWorld. Want de klantdata die we verzamelen via Datatrics is ook relevant voor marketingcampagnes op Facebook en Google Ads. Het leukste aan mijn rol bij SnowWorld is dat ik dit allemaal mag optuigen. En dat gaat in een serieus tempo met DAYLEE samen.’

 

DAYLEE + Datatrics resultaten

  • Doorlopend uitdenken + implementeren van nieuwe use-cases
  • Koppeling tussen Channable en Datatrics uitgebreid
  • Enhanced E-commerce geïmplementeerd voor de webshop van de skilessen
  • API integratie met Convious
  • Profielverrijking voor gerichte en gepersonaliseerde communicatie via meerdere kanalen
Conversiestijging + 12,3%

Bekijk ook onze andere cases: