BoekenVoordeel

Met bijna 100 winkels is BoekenVoordeel een gevestigde naam in het Nederlandse en Vlaamse winkellandschap. Elk filiaal biedt een uitnodigend assortiment van films, boeken, spelletjes en hobbyartikelen. Een waar paradijs voor koopjesjagers. Maar BoekenVoordeel beperkt zich niet tot de fysieke winkels. Ze weten ook online steeds meer klanten aan te trekken. Vooral tijdens de corona-pandemie is de online omzet aanzienlijk gegroeid. Om deze groeikans optimaal te benutten, schakelde BoekenVoordeel de expertise in van DAYLEE.

Slimme aanbevelingen door herkenning fase customer journey
Automatische synchronisatie van folderproducten
Effectieve retargetingstrategieën zorgen voor extra conversie

Van boekenliefhebbers tot creatieve hobbyisten

BoekenVoordeel heeft een uiteenlopend assortiment, variërend van boeken tot creatieve hobbyspullen en kinderproducten. Voorheen kreeg elke websitebezoeker vrijwel dezelfde inhoud te zien, ongeacht hun persoonlijke interesses. Daarom hebben we meteen gepersonaliseerde productblokken geïmplementeerd. Nieuwe bezoekers worden voortaan geïnspireerd met populaire producten, terwijl terugkerende klanten bijvoorbeeld nieuwe titels te zien krijgen. Wat opviel, was dat klanten weinig extra items aan hun winkelmandje toevoegden. Om de waarde van de winkelmand te verhogen, hebben we daarom slimme cross-sellblokken toegevoegd aan de productpagina's. Hierdoor kunnen klanten -zonder onnodig heen en weer te klikken- profiteren van aantrekkelijke aanbiedingen, zoals "3 halen, 2 betalen".

 

Optimalisatie van de Top 10-pagina's: van handmatig naar geautomatiseerd

Een andere uitdaging die we meteen hebben aangepakt, is het optimaliseren van de Top 10-pagina's, zoals de Top 10 hobbyboeken. Voorheen was het handmatig vullen en rangschikken van deze pagina's een tijdrovend proces. Maar dankzij de implementatie van Datatrics is dit nu volledig geautomatiseerd. De pagina wordt voortaan automatisch gevuld met populaire boeken die op voorraad zijn. Kortom: we benutten Datatrics voor recommendations, cross- en upsell én inspiratie voor nieuwe producten. Dit alles om het BoekenVoordeel gemakkelijker en efficiënter te maken om hun website te beheren.

 

 

Van gemiste kansen naar gerichte e-mails

Dankzij Datatrics hebben we effectieve retargetingstrategieën geïmplementeerd. Gegevens van verlaten winkelwagens en browsers synchroniseren we automatisch met de mailtool Copernica. Hierdoor stuurt BoekenVoordeel voortaan gericht relevante e-mails naar haar klanten, wat de kans op conversie vergroot. Maar we gaan nog een stap verder. We zijn ook bezig met het inzetten van Datatrics-gegevens in Facebook- en Instagram-advertenties. We hebben specifieke doelgroepen gecreëerd op basis van het gedrag van gebruikers op de website. Als er bijvoorbeeld een nieuw boek over Max Verstappen is uitgekomen, laten we iedereen die interesse toont in Formule 1 of Max Verstappen een advertentie zien. We zetten Datatrics dus optimaal in voor alle kanalen: website, e-mailmarketing en advertenties.

 

Automatische synchronisatie van folderproducten

Net zoals bij veel retailers, is ook bij BoekenVoordeel de papieren folder populair bij klanten. Om dit succes te vertalen naar de online omgeving, hebben we producten gelabeld in de feed managementtool van Channable. Dit proces is volledig geautomatiseerd. Er is dus geen handmatige categorisering meer nodig. Op de website is een speciaal blok met  folderproducten dat automatisch wordt bijgewerkt met de producten van de huidige week. Door deze labeling is de inhoud van de website altijd up-to-date met de huidige folder.

 

Samen met BoekenVoordeel gaan we elke maand aan de slag met nieuwe use-cases om kwartaaldoelen te bereiken en de online klantbeleving te verbeteren. We denken proactief mee en delen de best-practices die we hebben opgedaan bij andere klanten. Met een vleugje personalisatie en een dosis creativiteit maken we samen van elk hoofdstuk een onvergetelijk avontuur.

Ervaring met DAYLEE

Boekenvoordeel

" Wij werken met veel plezier samen met het team specialisten van DAYLEE. Ze denken actief mee voor nieuwe toepassingen en hoe we Datatrics optimaal kunnen blijven inzetten. DAYLEE werkt zelfsturend en de lijntjes zijn kort waardoor we fijn worden ontzorgd. " 

 
Max Elshof (online marketeer) & Eric Hendriks (marketing manager)

DAYLEE + Datatrics resultaten

  • Gepersonaliseerde aanbevelingen voor nieuwe- en terugkerende bezoekers
  • Slimme cross-sell blokken op de PDP's
  • Datatrics optimaal inzetten op de website, e-mail en ads
  • Automatische synchronisatie van de folderproducten
Conversiestijging + 28,9%
AOV + 15,2%

Bekijk ook onze andere cases: