Kampeerwereld Hendriks

Kampeerwereld Hendriks is dé kampeerwinkel van de Veluwe met een winkel in Ermelo van meer dan 10.000m2 en een grote webshop, namelijk kampeerwereld.nl 

De uitdaging

Kampeerwereld is in 2019 gestart met Datatrics. Ze zijn begonnen met het koppelen van verschillende databronnen en personalisatie in te zetten in de webshop. Op zich ging dit prima, maar toch hadden ze het gevoel dat er nog veel meer uit het Datatrics platform moest zijn te halen. Daarom hebben ze in juni 2020 DAYLEE benaderd. Specifiek met de vraag om hun te helpen om online personalisatie naar een hoger niveau te tillen met behulp van Datatrics. Wij helpen Kampeerwereld nu volgens een vast proces om Datatrics in te zetten over meerdere kanalen zoals de webshop, e-mail en online ads.

Slimme gepersonaliseerde aanbevelingen door embedded content
Door middel van up-sell een stijging gemiddelde orderwaarde van 5,8%
Door inzet van 360 graden klantprofielen een conversiestijging van 31%

Personalisatie strategie

We zijn begonnen met het uitvoeren van een scan van het Datatrics account van Kampeerwereld. Hieruit kwamen al enkele quick wins en implementatie verbeteringen naar voren. Na een uitgebreide analyse van de reeds beschikbare data, hebben we een gezamenlijke sessie gehouden met Kampeerwereld. Tijdens deze sessie bespraken we de doelstellingen, algemene e-commerce strategie, belangrijke categorieen, enz. 

Aan de hand van deze input en onze eigen analyses zijn we aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een personalisatie strategie en het uitdenken van diverse use cases om zo meer uit Datatrics te kunnen halen. En dan vooral over meerdere kanalen.

Gepersonaliseerde aanbevelingen

Kampeerwereld heeft veel verschillende type doelgroepen. Deze verschillende doelgroepen van Kampeerwereld zijn op zoek naar andere producten. De actieve buitenmens verschilt veel van de 55+ kampeerder, maar werd binnen de website van Kampeerwereld als 1 en dezelfde bezoeker herkent en daardoor ook hetzelfde benaderd. 

Door slimme gepersonaliseerde aanbevelingen te laten zien op de verschillende type pagina’s worden er relevante en gepersonaliseerde producten getoond op de homepage, op categoriepagina’s en op de productpagina’s. Hiervoor hebben we embedded touchpoints ingericht in Datatrics. Deze worden ingeladen in de pagina in de look-en-feel van de webshop. Hierdoor ziet de bezoeker geen verschil ten opzichte van de gewone content.

Verschillende niveaus van persoonlijke aanbevelingen

Je kunt Datatrics inzetten voor verschillende niveaus van personalisatie. De ene keer is er veel data voor nodig en de andere keer veel minder data. Zo is er voor de ‘aanbevolen voor jou’ en ‘aanbevelingen op basis van de fase van de customer journey’ in verhouding veel data nodig om goed te kunnen personaliseren. Er is minder (voorspellende) data nodig voor ‘populaire artikelen’ en ‘anderen kochten ook’. Deze personalisaties zijn daarom ook eenvoudiger om mee te starten wanneer er nog minder data beschikbaar is.

 

Verhoog de gemiddelde orderwaarde door middel van up-sell

Bij Kampeerwereld hanteren we veel verschillende aanbeveling strategieën. De 1 meer gepersonaliseerd dan de andere. Eén daarvan is het tonen van aanbevelingen op de productpagina om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Er is hiervoor relatief weinig data nodig. Hierdoor konden we direct stappen maken en resultaten boeken. In dit aanbevelingen blok tonen we vergelijkbare artikelen met een hogere prijs. Hierin houden we ook rekening met marge. Deze worden namelijk door middel van ‘slimme recommendation ruling’ extra naar voren geschoven (geboost). 

Deze use-case levert niet alleen mooie resultaten op (zie hieronder), maar zorgt ook voor tijdsbesparing omdat het E-commerce team van Kampeerwereld de aan te bevelen producten niet meer handmatig hoeft klaar te zetten. Dit gebeurt nu volledig automatisch met behulp van Datatrics.

96% meer rendement uit Google Ads

Nadat we al verschillende use-cases hadden uitgewerkt en geïmplementeerd voor de webshop en e-mail waren de online ads aan de beurt. Hiervoor werken we samen met WAUW. Dit is het online marketingbureau van Kampeerwereld die o.a. de SEA campagnes verzorgt. Wij hebben hen geleerd hoe ze Datatrics data toe kunnen passen in de SEA campagnes van Kampeerwereld.

Ook hebben wij ons gefocust op het maken van slimme segmenten (audiences) in Datatrics en deze te synchroniseren met Google Ads. WAUW richtte zich vervolgens op het opzetten en analyseren van de Googe Ads campagnes. Door deze samenwerking en de slimme Datatrics segmenten, die niet gemaakt kunnen worden in Google Ads zelf, behaalde Kampeerwereld een verbeterde ROAS van 96 % ten opzichte van de overige campagnes waar geen Datatrics data gebruikt wordt. Het conversiepercentage van de doelgroepen ligt  bijna 94% hoger dan het gemiddelde conversiepercentage. 


We schreven een aparte blog over deze use-case en de samenwerking met WAUW. Benieuwd? Je leest de blog hier.

Resultaten

  • Door middel van embedded content gepersonaliseerde aanbevelingen tonen 
  • Een stijging van 5,8% van de gemiddelde orderwaarde gerealiseerd door middel van up-sell
  • 96% meer rendement uit Google Ads door de inzet van Datatrics audiences in Google Ads
  • Door de inzet van Datatrics is een conversiestijging van 31% gerealiseerd
Conversiestijging + 31%
ROAS verbetering +96%

Bekijk ook onze andere cases: