Kampeerwereld Hendriks

Slimme gepersonaliseerde aanbevelingen door embedded content

Door middel van up-sell een stijging gemiddelde orderwaarde van 5,8%

Door inzet van 360 graden klantprofielen een conversiestijging van 31%

AOV +5,8%
CR +31%
Uitdaging
Kampeerwereld maakte eerst gebruik van het Datatrics CDP. In het voorjaar van 2024 hebben we de migratie van het Datatrics CDP naar het Spotler Activate CDP voor ze verzorgt. Wij helpen Kampeerwereld nu volgens een vast maandelijks proces om personalisatie in te zetten over meerdere kanalen zoals de webshop, e-mail en online ads.
E-commerce
Personalisatie
Marketing Automation

Over Kampeerwereld

Kampeerwereld.nl is de ideale bestemming voor alle kampeer- en outdoorartikelen. Het uitgebreide assortiment omvat tenten, zoals gezinstenten, trekkerstenten, partytenten en bijzettenten, die eenvoudig online te bestellen zijn. Naast tenten is er een volledige kampeeruitrusting beschikbaar, met onder andere warme slaapzakken, comfortabele slaapmatten en luchtbedden. Alles wat nodig is voor een geslaagde kampeervakantie, is hier te vinden.
De start

Personalisatie strategie

We zijn begonnen met het uitvoeren van een scan van het Spotler Activate account van Kampeerwereld. Hieruit kwamen al enkele quick wins en implementatie verbeteringen naar voren. Na een uitgebreide analyse van de reeds beschikbare data, hebben we een gezamenlijke sessie gehouden met Kampeerwereld. Tijdens deze sessie bespraken we de doelstellingen, algemene e-commerce strategie, belangrijke categorieën, enz.

Aan de hand van deze input en onze eigen analyses zijn we aan de slag gegaan met het ontwikkelen van een personalisatie strategie en het uitdenken van diverse use cases om zo meer uit Spotler Activate te kunnen halen. En dan vooral over meerdere kanalen.
Website

Gepersonaliseerde aanbevelingen

Kampeerwereld heeft veel verschillende type doelgroepen. Deze verschillende doelgroepen van Kampeerwereld zijn op zoek naar andere producten. De actieve buitenmens verschilt veel van de 55+ kampeerder, maar werd binnen de website van Kampeerwereld als 1 en dezelfde bezoeker herkent en daardoor ook hetzelfde benaderd.

Door slimme gepersonaliseerde aanbevelingen te laten zien op de verschillende type pagina’s worden er relevante en gepersonaliseerde producten getoond op de homepage, op categoriepagina’s en op de productpagina’s. Hiervoor hebben we embedded touchpoints ingericht in Spotler Activate. Deze worden ingeladen in de pagina in de look-en-feel van de webshop. Hierdoor ziet de bezoeker geen verschil ten opzichte van de gewone content.
Veel of weinig data

Verschillende niveaus van persoonlijke aanbevelingen

Je kunt Spotler Activate inzetten voor verschillende niveaus van personalisatie. De ene keer is er veel data voor nodig en de andere keer veel minder data. Zo is er voor de ‘aanbevolen voor jou’ en ‘aanbevelingen op basis van de fase van de customer journey’ in verhouding veel data nodig om goed te kunnen personaliseren. Er is minder (voorspellende) data nodig voor ‘populaire artikelen’ en ‘anderen kochten ook’. Deze personalisaties zijn daarom ook eenvoudiger om mee te starten wanneer er nog minder data beschikbaar is.

Use-case

Verhoog de gemiddelde orderwaarde door middel van up-sell

Bij Kampeerwereld hanteren we veel verschillende aanbeveling strategieën. De 1 meer gepersonaliseerd dan de andere. Eén daarvan is het tonen van aanbevelingen op de productpagina om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Er is hiervoor relatief weinig data nodig. Hierdoor konden we direct stappen maken en resultaten boeken. In dit aanbevelingen blok tonen we vergelijkbare artikelen met een hogere prijs. Hierin houden we ook rekening met marge. Deze worden namelijk door middel van ‘slimme recommendation ruling’ extra naar voren geschoven (geboost).

Deze use-case levert niet alleen mooie resultaten op (zie hieronder), maar zorgt ook voor tijdsbesparing omdat het E-commerce team van Kampeerwereld de aan te bevelen producten niet meer handmatig hoeft klaar te zetten. Dit gebeurt nu volledig automatisch met behulp van Spotler Activate.
Online Ads

96% meer rendement uit Google Ads

Bij Kampeerwereld hanteren we veel verschillende aanbeveling strategieën. De 1 meer gepersonaliseerd dan de andere. Eén daarvan is het tonen van aanbevelingen op de productpagina om de gemiddelde orderwaarde te verhogen. Er is hiervoor relatief weinig data nodig. Hierdoor konden we direct stappen maken en resultaten boeken. In dit aanbevelingen blok tonen we vergelijkbare artikelen met een hogere prijs. Hierin houden we ook rekening met marge. Deze worden namelijk door middel van ‘slimme recommendation ruling’ extra naar voren geschoven (geboost).

Deze use-case levert niet alleen mooie resultaten op (zie hieronder), maar zorgt ook voor tijdsbesparing omdat het E-commerce team van Kampeerwereld de aan te bevelen producten niet meer handmatig hoeft klaar te zetten. Dit gebeurt nu volledig automatisch met behulp van Spotler Activate.

Resultaten

Kampeerwereld leert zijn bezoekers écht kennen met behulp van DAYLEE.

Door middel van embedded content gepersonaliseerde aanbevelingen tonen

Een stijging van 5,8% van de gemiddelde orderwaarde gerealiseerd door middel van up-sell

96% meer rendement uit Google Ads door de inzet van Spotler Activate audiences in Google Ads

Door de inzet van Spotler Activate is een conversiestijging van 31% gerealiseerd

+31%
Conversiestijging
+96%
ROAS verbetering