Datatrics
Wil je meer uit je data halen door de verschillende databronnen eenvoudig aan elkaar te koppelen? Wil je relevanter communiceren met je bezoekers en klanten zodat je website/webshop veel persoonlijker aanvoelt? Wil je met behulp van personalisatie de conversie en klantloyaliteit van je website verhogen? Lees dan verder en ontdek de mogelijkheden en voordelen van Datatrics. Als Datatrics Gold partner vertellen we je er graag meer over.

Wat is Datatrics?
Datatrics is een Nederlands customer data platform (CDP). Het platform wordt vooral ingezet door e-commerce-, travel- en leisure bedrijven om meer uit hun data te halen door verschillende databronnen aan elkaar te koppelen en hier data-driven customer journeys mee in te richten. Inmiddels zijn er al meer dan 300 webshops en websites die gebruik maken van Datatrics. Wat Datatrics precies is en hoe het werkt lees je hieronder. Daarnaast vind je op de pagina Wat is Datatrics ook een korte uitleg.
Je data op één plaats
Een belangrijk onderdeel om succesvol te zijn online is het slim toepassen van data. Veel bedrijven beschikken over veel data maar benutten deze niet optimaal doordat de databronnen verspreidt zijn over verschillende afdelingen en meerdere tools die niet met elkaar communiceren. Dit is zonde waardoor veel data 'verloren' gaat.
Door data gedreven aan de slag te gaan en door met het data management platform van Datatrics te werken koppelen we verschillende interne- en externe databronnen aan elkaar. Datatrics heeft inmiddels met meer dan 120 tools en platformen een standaard koppeling. Dit zorgt voor een snelle implementatie wanneer de tools die jij gebruikt hier tussen staan.
Opbouwen van 360 graden profielen
Zodra de kanalen gekoppeld zijn kun je 360 graden profielen gaan opbouwen. Met deze profielen kun je relevanter en persoonlijker communiceren doormiddel van dynamische content afgestemd op de juiste klant op het juiste moment.

Persoonlijke customer journeys
Het slim inzetten van de data door het inrichten van customer journeys is 1 van de belangrijkste mogelijkheden van Datatrics. Door het continu analyseren van engagement en website gedrag kan Datatrics de koopfase identificeren van de bezoeker. Zo krijgt een bezoeker in de oriëntatiefase andere content te zien dan een bezoeker die in de beslissingsfase zit.
Daarnaast houdt Datatrics rekening met verschillende klanttypen. Is de klant bijvoorbeeld een impulsieve koper, een prijsbewuste koper of misschien juist een hele doelgerichte koper. Maar ook of het een bestaande klant is of een nieuwe bezoeker.
Allemaal factoren die van invloed zijn op de dynamische content die iemand te zien krijgt. Door te werken met customer journeys en campagnes kun je met Datatrics de meest relevante content op het juiste moment aan de juiste bezoeker laten zien. Met als doel de engagement, conversie en klantloyaliteit te laten stijgen.

Online personalisatie
De bezoekers aan je website zijn allemaal verschillend. Waarom toon je ze dan wel allemaal dezelfde website? Met Datatrics pas je de website automatisch aan en stem je de content af op de bezoeker. Serveer de juiste content op het juiste moment aan de juiste bezoeker. Met Datatrics kan het op basis van data en automatische herkenning van de fase in de customer journey.
Actiegerichte campagnes
Natuurlijk zijn customer journey’s belangrijk. Maar soms wil je een actie bij zoveel mogelijk bezoekers onder de aandacht brengen, onafhankelijk of ze nu in de orientatiëfase zitten of in de beslissingsfase. Denk hierbij bijvoorbeeld aan een early bird korting voor een evenement of een Black Friday actie. Voor dergelijke acties zetten we binnen Datatrics campagnes in. Zo kunnen we meer bezoekers, ook die in verschillende customer journeys zitten, toch bereiken met hetzelfde bericht.

Slimmere e-mail
Met behulp van Datatrics worden je e-mail campagnes door het toepassen van data veel slimmer, persoonlijker en relevanter. Door je e-mail tool te koppelen aan Datatrics is het mogelijk om de profielen in je e-mail database te verrijken met data zoals; klanttype, de fase in het aankoopproces, persuasiontype en potential. Ook kun je de in Datatrics opgebouwde segmenten synchroniseren met je e-mail tool. Hierdoor kun je relevantere en persoonlijkere e-mails versturen die aanluiten bij de profielen zoals ze bekend zijn in Datatrics. Door vervolgens de e-mails te voorzien van dynamische content die wordt gevoed vanuit Datatrics verstuur je beter converterende e-mails.

Machine learning ingebouwd
Door gebruik te maken van machine learning wordt Datatrics steeds slimmer naarmate je ermee werkt. Elk bezoek aan de website, elke interactie met een touchpoint of e-mail wordt automatisch geanalyseerd en gebruikt om het algortime te trainen en steeds slimmer te maken. Hoe meer conversies, hoe beter het algoritme kan leren hoe de conversie tot stand is gekomen. Hierdoor leert Datatrics automatisch welke touchpoints wel werken en welke niet om tot een conversie te komen.


Veel gestelde vragen
Je zult ongetwijfeld nog de nodige vragen hebben over Datatrics.
Daarom hebben we een aantal veel gestelde vragen voor je op een rij gezet.
Hoe wordt Datatrics gemeten?
De doelgroep wordt ingedeeld in twee groepen, ‘show’ en ‘hide’. Show krijgt dynamisch content van Datatrics te zien. Hide ziet de originele website. Op deze manier ontstaat er een live A/B test. In zowel Google Analytics als in Datatrics is het effect op de conversie van deze A/B test terug te zien.
Hoe weet je of de conversie echt door Datatrics komt?
De gesplitste doelgroep bestaat uit gelijken. Daardoor is er geen voordeel voor de groep ‘show’ of ‘hide’. Zodra een touchpoint significant beter converteert weet je dat dit aan Datatrics ligt. De significantie wordt aangegeven per touchpoint, journey of campagne.