Diergaarde Blijdorp

Speciale content abonnementhouders door herkenning fases customer journey

Stijging tickets, abonnementen en zakelijke aanvragen door relevante en persoonlijke boodschappen

Dynamische content zorgt voor een conversiestijging van 23%

CR +23%
Uitdaging
Grofweg zijn er 3 verschillende type bezoekers op de site van Diergaarde Blijdorp. De dagjesmensen, abonnementhouders en zakelijke bezoekers. Elk van deze type bezoekers is op zoek naar andere informatie over Diergaarde Blijdorp. Hoe geven we de juiste informatie aan de juiste doelgroep?
Leisure
Personalisatie
Marketing Automation
Europa's mooiste dierentuin

Over Diergaarde Blijdorp

Diergaarde Blijdorp is een van Europa’s mooiste dierentuinen, die je 365 dagen per jaar kunt bezoeken. In 2019 was Diergaarde Blijdorp opnieuw de best bezochte dierentuin van Nederland met meer dan 1,5 miljoen bezoekers.
De oplossing

Personalisatie in iedere fase van de customer journey

Om de verschillende type bezoekers zo goed mogelijk van de juiste informatie te voorzien en ze zo goed mogelijk te helpen zijn we 2 jaar geleden gestart met een Customer Data Platform (CDP) bij Diergaarde Blijdorp. Dit CDP (Spotler Activate) legt met behulp van zelflerende algoritmes verbanden tussen historische data, real time data en voorspellende data. Hierdoor weten we in welke fase van één van de verschillende customer journeys de bezoeker zich bevindt.

We maken hierbij onderscheidt tussen 4 verschillende fases, namelijk de oriëntatiefase, de vergelijkingsfase, de beslissingsfase en de evaluatiefase.

Speciale content voor abonnementhouders

De content die we aanbieden passen we aan op basis van de doelgroep en de fase in de customer journey. Zo hoeven we abonnementhouders niet te voorzien van praktische informatie over bijvoorbeeld het parkeren of de openingstijden. Dit weten ze al. Deze doelgroep, die vaak komt, geven we juist content die past bij hun relatie met de dierentuin. Zoals bijvoorbeeld geboortenieuws en het gevoel rondom het zien opgroeien van de dieren.

Nieuwe bezoekers aan de hand nemen

Bezoekers die nog niet eerder op de website zijn geweest worden automatisch door Spotler Activate als '1e keer bezoekers' herkent. Hierdoor komen ze automatisch in de oriëntatiefase. Deze type bezoekers weten nog niet veel over Diergaarde Blijdorp en daarom laten wij ze bijvoorbeeld eerst de USP's zien of praktische informatie zoals '365 dagen geopend'. Verderop in de customer journey, bijvoorbeeld in de beslissingsfase, wordt weer andere content getoond zoals bijvoorbeeld de gewonnen awards van de afgelopen jaren.

Het doel is om de verschillende type bezoekers zo relevant mogelijk van de juiste informatie te voorzien waardoor de klantervaring verbetert.
Campagne krijgt voorrang

Ook geschikt voor campagnes

Naast de inzet van customer journeys, die gericht zijn op losse ticketverkoop en het verkopen van abonnementen, zetten we Spotler Activate ook campagnematig in. Hierbij wordt gedurende de campagneperiode automatisch extra voorrang gegeven aan de content van de campagne. Het maakt hierbij niet uit in welke customer journey en fase de bezoeker zit. De campagne krijgt voorrang.

Blijdorpert campagne

De campagne functionaliteit hebben we onder andere ingezet voor de Blijdorpert campagne. Deze speciale campagne, om Diergaarde Blijdorp te steunen omdat ze veel inkomsten mislopen door corona, krijgt met behulp van Spotler Activate extra aandacht op de website. Hierdoor zijn we in staat om de verkoop van t-shirts en donaties extra te stimuleren.

Resultaten

Door middel van zelflerende algoritmes verbanden gelegd tussen historische data, real time data en voorspellende data

Content dynamisch gebouwd door middel van 360 graden.

Door de inzet van Spotler Activate een conversiestijging van 23% gerealiseerd

Spotler Activate ingezet voor onder andere de Blijdorpert campagne

+23%
Conversiestijging