Diergaarde Blijdorp
Diergaarde Blijdorp is een van Europa’s mooiste dierentuinen, die je 365 dagen per jaar kunt bezoeken. In 2019 was Diergaarde Blijdorp de best bezochte dierentuin van Nederland met meer dan 1,5 miljoen bezoekers.
De uitdaging
Potentiële bezoekers die een dagje naar Diergaarde Blijdorp willen, bekijken vaak eerst de website voordat ze een ticket kopen. Uit diverse data analyses van DAYLEE is gebleken dat de online ticketverkoop afneemt wanneer het slecht weer is. Wat veel bezoekers niet weten is dat er met slecht weer ook genoeg te doen is in Diergaarde Blijdorp. Er zijn namelijk meerdere grote binnenlocaties. Hoe kunnen we dit oplossen?
Dynamische content op basis van het weer
Zou het niet handig zijn om de websitebezoekers een handje te helpen door relevante informatie te tonen op basis van het weer? Door bij slecht weer de binnenlocaties te laten zien en bij mooi weer de buitenlocaties.
Door de website van Diergaarde Blijdorp te koppelen aan Datatrics is dit gelukt. Hierdoor zijn we namelijk in staat om de website dynamisch aan te passen op basis van het weertype. Hiermee helpen we de bezoeker automatisch met het voorzien van relevante informatie. Dit verhoogt ook de klantervaring.
De website past zich automatisch aan op basis van het weer
Wanneer de weersvoorspellingen goed zijn, worden de buitenlocaties getoond. Wanneer er slecht weer voorspeld wordt, dan leggen we de nadruk op de binnenlocaties van de dierentuin. Zoals bijvoorbeeld het Oceanium, tropisch Amazonica of de binnenspeeltuin Biotopia. Hierdoor zien de bezoekers dat ondanks het slechte weer, er toch genoeg te doen is in Diergaarde Blijdorp. En dit zorgt voor een aanzienlijke stijging van het aantal verkochte online tickets tijdens de 'slechtweerdagen' van 32%.
Personalisatie per fase in de customer journey
Bovenstaand is niet het enige wat we met behulp van Datatrics doen voor Diergaarde Blijdorp. We hebben continu verschillende persoonlijke customer journeys en campagnes live staan. Door te werken met 360 graden profielen kan de content worden aangepast op basis van verschillende factoren. Denk hierbij aan de fase in de customer journey, locatie, tijdstip, klanttype en overtuigingstype.
Op die manier kunnen we in elke fase waarin de bezoeker zich bevindt, de juiste en meest relevante boodschap tonen. Hierdoor wordt de bezoeker beter geholpen. Dit zorgt voor een betere online klantervaring en een stijging van het aantal bestelde losse tickets, abonnementen en zakelijke aanvragen.
Lees er meer over in deze case
Resultaten
- Door in de inzet van Datatrics een stijging van de gemiddelde betrokkenheid en omzet.
- Door 360 graden klantprofielen, campagnes persoonlijker gemaakt.
- Website dynamisch gemaakt op basis van weertype.
- Door de inzet van Datatrics een conversiestijging van 32% gerealiseerd.
Ervaring met DAYLEE + Datatrics
Diergaarde Blijdorp
Samen met DAYLEE kunnen we op onze website nu de customer journey relevanter maken. DAYLEE maakt hierbij gebruik van Datatrics, een betaalbaar customer data platform. De relevante content is een extra stukje service naar de bezoeker wat tot nu toe leidde tot een verhoging van de conversie, een stijging van de gemiddelde betrokkenheid en extra omzet.