Diergaarde Blijdorp

Diergaarde Blijdorp is een van Europa’s mooiste dierentuinen, die je 365 dagen per jaar kunt bezoeken. In 2019 was Diergaarde Blijdorp opnieuw de best bezochte dierentuin van Nederland met meer dan 1,5 miljoen bezoekers. 

De uitdaging
Veel bezoekers van Diergaarde Blijdorp bestellen online hun tickets. Met name omdat dit meerdere voordelen heeft. Potentiële bezoekers bekijken vaak eerst de website voordat ze een ticket kopen. Uit diverse data analyses van DAYLEE is gebleken dat de online ticketverkoop aanzienlijk afneemt wanneer er slecht weer is voorspeld. Met slecht weer is er echter ook genoeg te doen in Diergaarde Blijdorp. Er zijn namelijk meerdere grote binnenlocaties. Hoe kunnen we dit oplossen?

Dynamische content voor ieder weertype

Zou het niet handig zijn om de websitebezoekers een handje te helpen met relevante informatie te tonen op basis van het voorspelde weer? Door bij slecht weer de binnenlocaties te laten zien en bij mooi weer de buitenlocaties. 

Door de website van Diergaarde Blijdorp te koppelen aan Datatrics is dit gelukt. Hierdoor zijn we namelijk in staat om de website dynamisch aan te passen. Op basis van het voorspelde weer. Om dit voorelkaar te krijgen hebben we een weerapp gekoppeld aan Datatrics die kijkt naar de weersvoorspelling van de komende dagen.

De website past zich automatisch aan op basis van het voorspelde weer
Wanneer de weersvoorspellingen goed zijn, worden de buitenlocaties getoond. Wanneer er slecht weer voorspeld wordt, dan leggen we de nadruk op de binnenlocaties van de dierentuin. Zoals bijvoorbeeld het Oceanium, tropisch Amazonica of de binnenspeeltuin Biotopia. Hierdoor zien de bezoekers dat ondanks het slechte weer, er toch genoeg te doen is in Diergaarde Blijdorp. En dit zorgt voor een aanzienlijke stijging van het aantal verkochte online tickets tijdens 'slechtweerdagen' van 32%.

Personalisatie per fase in de customer journey

Bovenstaand is niet het enige wat we met behulp van Datatrics doen voor Diergaarde Blijdorp. We hebben continu verschillende persoonlijke customer journeys en campagnes live staan. Door te werken met 360 graden profielen kan de content worden aangepast op basis van verschillende factoren. Denk hierbij aan de fase in de customer journey, locatie, tijdstip, klanttype en overtuigingstype.

Op die manier kunnen we in elke fase waarin de bezoeker zich bevindt, de juiste en meest relevante boodschap tonen. Hierdoor wordt de bezoeker beter geholpen. Dit zorgt voor een betere online klantervaring en een stijging van het aantal bestelde losse tickets, abonnementen en zakelijke aanvragen. 

Lees er meer over in deze case

Resultaten

Door de inzet van dynamische content op basis van het weertype hebben we een conversiestijging van 32% weten te realiseren. Door constant te analyseren en te optimaliseren proberen we deze resultaten nog meer toe te laten nemen. 

Conversiestijging + 32%

Ervaring met DAYLEE + Datatrics

Diergaarde Blijdorp

Samen met DAYLEE kunnen we op onze website nu de customer journey relevanter maken. DAYLEE maakt hierbij gebruik van Datatrics, een betaalbaar customer data platform. De relevante content is een extra stukje service naar de bezoeker wat tot nu toe leidde tot een verhoging van de conversie, een stijging van de gemiddelde betrokkenheid en extra omzet.

Frederique Carlier - manager online Diergaarde Blijdorp

Bekijk ook onze andere cases

Strong Viking

Persoonlijke benadering voor ieder type runner.

Lees meer

Watchdiscounter

Conversie verhogen door onzekerheden weg te nemen.

Lees meer

Aan de slag met personalisatie

Ga je zelf aan de slag met personalisatie met behulp van Datatrics of werk je liever samen met een Datatrics partner, zoals DAYLEE? Haal versneld meer uit Datatrics en laten we samen succesvolle customer journeys en campagnes bouwen om jouw klant relevanter en persoonlijker aan te spreken.

 

 

Als Datatrics partner werken we al een aantal jaren met Datatrics voor diverse klanten. We zijn gespecialiseerd in het toepassen van het Datatrics platform en kunnen jou ook helpen met het succesvol inzetten van Datatrics voor jouw website / webshop. 

Hoe we dat doen? Lees er meer over op de Datatrics partner pagina. 

Naar de Datatrics partner pagina