NUBIKK

4R-framework voor personalisatie: Recognize, Recommend, Remember en Re-purchase.

Dynamische content: Homepage en productpagina's op maat.

Gerichte e-mail en WhatsApp-campagnes: Tot 31% conversieratio.

Predictive AI voor herhaalaankopen: Focus op klantloyaliteit.

Abandoned Checkout 13,21% CR
Whatsapp 31% CR
Abandoned Cart 8,92% CR
Price Drop 7% CR
Uitdaging
In het huidige digitale landschap is personalisatie niet langer een luxe maar een noodzaak voor merken die willen excelleren. Bij Nubikk hebben we dit principe omarmd en geïmplementeerd in onze volledige online strategie. In deze case delen we onze reis naar een gepersonaliseerde klantervaring en de resultaten die we daarmee hebben bereikt.
E-commerce
Marketing Automation
Personalisatie
Data Insights

Over NUBIKK

NUBIKK is een Nederlands schoenenmerk, opgericht in 2012 in Waalwijk, het hart van de Nederlandse schoenindustrie. Het merk staat bekend om het combineren van comfort en stijl in zijn ontwerpen. Elk paar schoenen begint met een focus op de zool, wat resulteert in lichtgewicht en comfortabele schoenen zonder concessies te doen aan kwaliteit. NUBIKK streeft naar het creëren van schoenen die generaties en geslachten overstijgen, met een tijdloos design dat past bij diverse levensstijlen.
Personalisatie: de sleutel tot relevante klantervaringen

Waarom personalisatie onmisbaar is in 2025

De vergelijking is eenvoudig maar krachtig:

  • Personalisatie = relevantie
  • Relevantie = betere klantervaring
  • Betere klantervaring = meer omzet

Veel bedrijven starten enthousiast met personaliseren. Het CDP wordt geïmplementeerd en de eerste use-cases worden live gezet. 

Daarna krijgen andere projecten meer prioriteit en wordt personalisatie er een beetje bij gedaan. 

Door ons personalisatie proces toe te passen doet Nubikk personalisatie er niet even bij. Hierdoor verbeteren de resultaten.

De 3 pijlers

De personalisatiestrategie van Nubikk

De personalisatiestrategie van Nubikk bestaat uit 3 pijlers:

  1. Focus op relevantie en conversie verhogen
    Relevante personalisatie zorgt voor een betere klantervaring en verhoogt de conversie en impact.
  2. Groeien naar 1-op-1 klantbeleving
    Ons ultieme doel is een volledig gepersonaliseerde ervaring voor elke individuele klant.
  3. Continu optimaliseren
    Personalisatie is geen eenmalig project maar een voortdurend proces van testen, leren en verbeteren.
De bouwstenen

Het 4R-framework: De bouwstenen van onze strategie

1. Recognize (Herkennen)

Het begint met het herkennen van verschillende typen bezoekers op onze website. We hebben diverse use-cases geïmplementeerd:

Subscribe & verrijk:

We moedigen bezoekers aan zich aan te melden, we vragen ook direct uit in welke categorieën een bezoeker is geïnteresseerd. 

Subscribe op categoriepagina

Het CDP herkent op wat voor soort categoriepagina iemand zit. Op basis hiervan wordt de header afbeelding aangepast. Deze data kan je ook weer gebruiken in de aanmeldbevestiging. 

Dynamische homepage

De homepage past zich aan op basis van het profiel van de bezoeker. Is de bezoeker geïnteresseerd in dames producten? Dan wordt de homepage automatisch aangepast naar een dames afbeelding.  

Verschillende type bezoekers:

Verschillende type bezoekers worden automatisch herkend (met de juiste instellingen). Denk aan nieuwe of terugkerende bezoekers, klanten, nieuwsbrief abonnees etc. Deze data kan je weer gebruiken om bepaalde personalisaties wel of niet te laten zien.

2. Recommend (Aanbevelen)

Op basis van verzamelde gegevens kunnen we relevante aanbevelingen doen:

Personalisatie op de PDP (Product Detail Page)

Veel bezoekers landen direct op de PDP vanuit Google Shopping. Hierdoor is het belangrijk om goede vergelijkbare alternatieven te tonen. Bijvoorbeeld hetzelfde geslacht en type schoen wordt automatisch meegenomen. (meer lezen)

Personalisatie in de nieuwsbrief

Het CDP herkent op wat voor soort categoriepagina iemand zit. Op basis hiervan wordt de header afbeelding aangepast. Deze data kan je ook weer gebruiken in de aanmeldbevestiging. 

3. Remember (Herinneren)

We gebruiken verzamelde gegevens om klanten te herinneren aan producten die voor hen relevant zijn:

Abandoned Checkout/Cart campagnes

Deze hebben geleid tot indrukwekkende conversiepercentages: 13,21% voor abandoned checkout en 8,92% voor abandoned cart.

E-mail price drop

Wanneer een product in prijs daalt, informeren we klanten die interesse hebben getoond, met een conversieratio van 7,85%.

On-site price drop

Prijsverlagingen worden ook direct op de site getoond aan relevante bezoekers.

Verschillende type bezoekers:

Een innovatieve aanpak met opmerkelijke resultaten:
- Final Sale campagnes: 77% open rate, 56% click rate en 31% conversie
- Product Launch campagnes: 67% open rate, 42% click rate en 7% conversie

4. Re-purchase (Herhaalaankoop)

Het stimuleren van herhaalaankopen is erg belangrijk voor Nubikk:

Klant herkennen + helpen

CDP onthoudt welke maat je de vorige keer besteld hebt. De maat wordt op profiel opgeslagen in CDP. Bij een terugkerend bezoek krijg je op de PDP een melding te zien: De vorige keer heb je maat 42 besteld. Daarnaast selecteren we alvast de wanneer je vanaf de categoriepagina doorklikt naar de PDP. 

Predictive AI (op de roadmap - Q2)

We staan voor een significante uitdaging: 70% van de klanten bestelt slechts één keer op Nubikk.com. Om dit aan te pakken, implementeren we predictive AI om audiences te creëren voor verschillende kanalen, gericht op klanten met de hoogste kans op een vervolgaankoop.

Test & Learn

We experimenteren voortdurend met verschillende benaderingen om te zien wat het beste werkt.

Een optimale online experience is belangrijk voor Nubikk. We hebben al flink wat stappen gemaakt samen met DAYLEE en we hebben nog mooie plannen om het personalisatie stuk verder uit te breiden. De communicatie met DAYLEE verloopt soepel, er zijn korte lijntjes en er wordt snel geschakeld wanneer dit nodig is. Het enthousiasme, en de stroom aan goede ideeën vanuit DAYLEE zijn inspirerend en we ervaren het dan ook als een erg prettige samenwerking!

Aniek Laurijsen
E-commerce manager

Resultaten

Slimme opvolging van afgebroken bestellingen leidt tot directe omzetgroei.

Ook winkelwagentjes zonder checkout leveren alsnog resultaat op.

Met 77% open rate en 56% click rate is WhatsApp een krachtig kanaal voor laatste kans-acties.

Klanten die eerder interesse toonden, kopen alsnog wanneer de prijs daalt.

Door de inzet van Spotler Activate een stijging van 9,7% op conversie gerealiseerd

13,21%
Abandoned Checkout
Campagne CR
9,7%
Abandoned Cart
Campagne CR
31%
Conversie op WhatsApp
Final Campagne
7,85%
Conversie op
price-drop
e-mails
tot slot

Conclusie

Bij Nubikk zien we personalisatie niet als een trendy marketingterm, maar als een fundamenteel onderdeel van onze klantgerichte benadering. Door het systematisch toepassen van ons 4R-framework - Recognize, Recommend, Remember en Re-purchase - creëren we betekenisvolle interacties met onze klanten en bouwen we duurzame relaties op.

Terwijl we vooruitblikken naar de rest van 2025, blijven we innoveren op het gebied van personalisatie, met bijzondere aandacht voor AI-gedreven predictieve modellen om klantloyaliteit te vergroten.

Personalisatie is geen eindbestemming, maar een voortdurende reis. En bij Nubikk zijn we vastbesloten om voorop te blijven lopen in deze evolutie van digitale klantervaring.