Fletcher Hotels

Productfeed koppeling tussen Channable en Spotler Activate geeft meer vrijheid

Tijdsbesparing door marketing automation

Gepersonaliseerde aanbevelingen zorgt voor een conversiestijging van 12%

CR+ 12%
Uitdaging
Met die 108 hotels, duizenden kamers en miljoenen websitebezoekers is er veel data beschikbaar bij Fletcher. Door alle relevante data samen te laten komen in het Spotler Activate is er een goede start gemaakt. Maar hoe gaan we deze data slim inzetten om zo de volle potentie van Spotler Activate te kunnen benutten? Na het selecteren van een aantal Spotler Activate partners heeft Fletcher gekozen voor DAYLEE om ze hierbij te gaan helpen.
Leisure
Personalisatie
Data Insights
De start

Personalisatie strategie

Omdat Fletcher al gebruik maakte van Spotler Activate zijn we eerst gestart met het maken van een gratis scan van hun account. Hier zijn een aantal praktische verbeterpunten uit naar voren gekomen die we als eerste opgepakt hebben. Door eerst de implementatie te optimaliseren konden we een vliegende start maken.

Vast personalisatie proces

Vanaf de start werken we volgens een vast maandelijks personalisatie proces om de resultaten binnen Spotler Activate te verbeteren. Het is namelijk niet een kwestie van Spotler Activate implementeren en achterover leunen.

Eerst doen we een uitgebreide analyse van Fletcher zelf. Wat zijn de doelstellingen? Wat is de (online) marketingstrategie en wat is de marktpositie? Vervolgens kijken we naar de doelgroep en de klanten. Wat zijn de ideale klanten? Wat is het aankoopgedrag en welke obstakels / onzekerheden ervaren de bezoekers?
Bedrijf / Strategie
Analyse klanten / klantreis
Use-cases
Implementatie
Testen
Analyse + optimalisatie
Personalisatie strategie uitdenken

Concrete use-cases

Vanuit de bedrijf- en klantanalyses zijn we vervolgens aan de slag gegaan met het uitdenken van een personalisatie strategie. Om van hieruit concrete use-cases in customer journeys en campagnes uit te werken. De resultaten van deze use-cases houden we nauwlettend in de gaten en sturen we waar nodig bij.

Een belangrijk onderdeel van de personalisatie strategie is het herkennen van de verschillede type bezoekers aan de website. Met name de terugkerende bezoeker in de vergelijkingsfase is een belangrijke bezoeker voor Fletcher. In onze strategie en use-cases houden we hier rekening mee.
Kanalen samenvoegen

Belangrijkste kanalen gekoppeld

De belangrijkste kanalen waren al gekoppeld zoals het e-mail platform CanopyDeploy en de website voor het verzamelen van first party data en het opbouwen van 360 graden profielen. Wij hebben gekozen om de door development gemaakte productfeed te vervangen door een koppeling tussen Channable en Spotler Activate. Door gebruik te maken van een Channable productfeed hebben we een stuk meer vrijheid en is het mogelijk om de aanbevelingen slimmer te maken. Met name door het toevoegen van extra variabelen en parameters.
Website

De kracht van gepersonaliseerde aanbevelingen

Door de flexibele inzet van Channable hebben we extra variabelen toe kunnen voegen aan de hotels. Zoals de provincie, het aantal kamers, het aantal sterren en het gebied waar het hotel ligt (aan zee, Veluwe, stad, enz.). Dit zorgt ervoor dat Spotler Activate aan de hand van meer variabelen betere aanbevelingen kan geven. Zoals bijvoorbeeld vergelijkbare hotels.

De variabele gebied hebben we onder andere gebruikt tijdens de lockdown periode om meer Veluwe en strandhotels aan te bevelen. We zagen namelijk in onze data analyses dat bezoekers hier veel meer naar op zoek waren. Met name in de Randstad.

Homepage recommendations

Naast het aanbevelen van vergelijkbare hotels hebben we op de homepage van Fletcher verschillende embedded recommendations toegevoegd. In eerste instantie toonden we aan nieuwe bezoekers de meest populaire hotels van dat moment. Aan terugkerende bezoekers toonden we de meest relevante hotels. Na een aantal weken, met veel data, concludeerden wij samen met Fletcher dat mensen meerdere sessies nodig hebben om over te gaan tot conversie. Omdat dit vaak binnen 14 dagen gebeurt tonen we nu de laatst bekeken hotels aan terugkerende bezoekers, die maximaal 14 dagen geleden voor het laatst op de website zijn geweest.
E-mail

CanopyDeploy als belangrijk kanaal

Het e-mail platform CanopyDeploy is één van de belangrijkste marketingkanalen van Fletcher. Door de uitgebreide koppeling met Spotler Activate is er nog meer resultaat uit dit kanaal te halen. We zijn begonnen met het instellen van verschillende triggered e-mails op basis van bekeken arrangementenpagina’s. Deze triggers worden vanuit Spotler Activate verstuurd naar CanopyDeploy. Vanuit daar wordt vervolgens een relevante e-mail verstuurd op basis van het bekeken arrangement.

De volgende stap in e-mail personalisatie is het versturen van recommendations in de nieuwsbrieven en campagnes. Op basis van het 360 graden profiel in Datatrics en het websitegedrag stuurt Spotler Activate een feed door. Deze feed kan CanopyDeploy ophalen op het moment van verzenden. Op deze manier wordt er niet één dezelfde mail naar duizenden mensen gestuurd maar duizenden verschillende e-mails naar duizenden mensen.  
Online ads

Relevante audiences in Google Ads

Naast de kanalen e-mail en website hebben we ook Spotler Activate audiences opgebouwd en in Google Ads campagnes gebruikt. We zijn hierbij breed begonnen met alle bekende profielen in Datatrics. In de eerste periode liet deze groep al een hoger conversiepercentage, CTR en ROAS zien.

''Het optimaliseren van de klantervaring is van grote waarde voor Fletcher Hotels. Dankzij DAYLEE kunnen wij op een veel efficiëntere manier te werk gaan met Spotler Activate. Het kleine team is zeer professioneel en leuk om mee te werken''.

Pauline Kaptein
Digital Director

Resultaten

Personalsatie strategie + personalisatie proces opgesteld

Doorlopend uitdenken + implementeren van nieuwe use-cases

Koppeling tussen Channable en Spotler Activate uitgebreid

Focus op geautomatiseerde relevante e-mailcampagnes in combinatie met Spotler Activate

Door de inzet van Spotler Activate een stijging van 12,9% op conversie gerealiseerd

+12,9%
Conversiestijging
+11%
ROAS verbetering