Fletcher Hotels

Fletcher Hotels is met 108 hotels de grootste hotelketen van Nederland. 

De uitdaging

Met die 108 hotels, duizenden kamers en miljoenen websitebezoekers is er veel data beschikbaar bij Fletcher. Door alle relevante data samen te laten komen in het Datatrics CDP is er een goede start gemaakt. Maar hoe gaan we deze data slim inzetten om zo de volle potentie van Datatrics te kunnen benutten? Na het selecteren van een aantal Datatrics partners heeft Fletcher gekozen voor DAYLEE om ze hierbij te gaan helpen. 

Productfeed koppeling tussen Channable en Datatrics geeft meer vrijheid
Tijdsbesparing door marketing automation
Gepersonaliseerde aanbevelingen zorgt voor een conversiestijging van 12%

Personalisatie strategie

Omdat Fletcher al gebruik maakte van Datatrics zijn we eerst gestart met het maken van een gratis scan van hun account. Hier zijn een aantal praktische verbeterpunten uit naar voren gekomen die we als eerste opgepakt hebben. Door eerst de implementatie te optimaliseren konden we een vliegende start maken.

Vast personalisatie proces

Vanaf de start werken we volgens een vast maandelijks personalisatie proces om de resultaten binnen Datatrics te verbeteren. Het is namelijk niet een kwestie van Datatrics implementeren en achterover leunen. 

Eerst doen we een uitgebreide analyse van Fletcher zelf. Wat zijn de doelstellingen? Wat is de (online) marketingstrategie en wat is de marktpositie? Vervolgens kijken we naar de doelgroep en de klanten. Wat zijn de ideale klanten? Wat is het aankoopgedrag en welke obstakels / onzekerheden ervaren de bezoekers? 

Concrete use-cases

Vanuit de bedrijf- en klantanalyses zijn we vervolgens aan de slag gegaan met het uitdenken van een personalisatie strategie. Om van hieruit concrete use-cases in customer journeys en campagnes uit te werken. De resultaten van deze use-cases houden we nauwlettend in de gaten en sturen we waar nodig bij.

Een belangrijk onderdeel van de personalisatie strategie is het herkennen van de verschillede type bezoekers aan de website. Met name de terugkerende bezoeker in de vergelijkingsfase is een belangrijke bezoeker voor Fletcher. In onze strategie en use-cases houden we hier rekening mee. 

Belangrijkste kanalen gekoppeld

De belangrijkste kanalen waren al gekoppeld zoals het e-mail platform CanopyDeploy en de website voor het verzamelen van first party data en het opbouwen van 360 graden profielen. Wij hebben gekozen om de door development gemaakte productfeed te vervangen door een koppeling tussen Channable en Datatrics. Door gebruik te maken van een Channable productfeed hebben we een stuk meer vrijheid en is het mogelijk om de aanbevelingen slimmer te maken. Met name door het toevoegen van extra variabelen en parameters. 

De kracht van gepersonaliseerde aanbevelingen

Door de flexibele inzet van Channable hebben we extra variabelen toe kunnen voegen aan de hotels. Zoals de provincie, het aantal kamers, het aantal sterren en het gebied waar het hotel ligt (aan zee, Veluwe, stad, enz.). Dit zorgt ervoor dat Datatrics aan de hand van meer variabelen betere aanbevelingen kan geven. Zoals bijvoorbeeld vergelijkbare hotels. 

De variabele gebied hebben we onder andere gebruikt tijdens de lockdown periode om meer Veluwe en strandhotels aan te bevelen. We zagen namelijk in onze data analyses dat bezoekers hier veel meer naar op zoek waren. Met name in de Randstad. 

Homepage recommendations

Naast het aanbevelen van vergelijkbare hotels hebben we op de homepage van Fletcher verschillende embedded recommendations toegevoegd. In eerste instantie toonden we aan nieuwe bezoekers de meest populaire hotels van dat moment. Aan terugkerende bezoekers toonden we de meest relevante hotels. Na een aantal weken, met veel data, concludeerden wij samen met Fletcher dat mensen meerdere sessies nodig hebben om over te gaan tot conversie. Omdat dit vaak binnen 14 dagen gebeurt tonen we nu de laatst bekeken hotels aan terugkerende bezoekers, die maximaal 14 dagen geleden voor het laatst op de website zijn geweest.

CanopyDeploy als belangrijk kanaal

Het e-mail platform CanopyDeploy is één van de belangrijkste marketingkanalen van Fletcher. Door de uitgebreide koppeling met Datatrics is er nog meer resultaat uit dit kanaal te halen. We zijn begonnen met het instellen van verschillende triggered e-mails op basis van bekeken arrangementenpagina’s. Deze triggers worden vanuit Datatrics verstuurd naar CanopyDeploy. Vanuit daar wordt vervolgens een relevante e-mail verstuurd op basis van het bekeken arrangement. 

De volgende stap in e-mail personalisatie is het versturen van recommendations in de nieuwsbrieven en campagnes. Op basis van het 360 graden profiel in Datatrics en het websitegedrag stuurt Datatrics een feed door. Deze feed kan CanopyDeploy ophalen op het moment van verzenden. Op deze manier wordt er niet één dezelfde mail naar duizenden mensen gestuurd maar duizenden verschillende e-mails naar duizenden mensen.  

Relevante audiences in Google Ads

Naast de kanalen e-mail en website hebben we ook Datatrics audiences opgebouwd en in Google Ads campagnes gebruikt. We zijn hierbij breed begonnen met alle bekende profielen in Datatrics. In de eerste periode liet deze groep al een hoger conversiepercentage, CTR en ROAS zien. 

 

Fletcher Hotels


Waarom zijn jullie gestart met Datatrics? 
‘’Fletcher Hotels is altijd op zoek naar mogelijkheden om de (online) klantervaring te verbeteren. Wij wilden daarbij met ons aanbod relevanter en persoonlijker zijn. Datatrics biedt hiervoor uitgebreide mogelijkheden en had daarnaast ervaring in onze branche’’.

Waarom is Fletcher op zoek gegaan naar een Datatrics partner?
‘’Wij waren tevreden over de eerste resultaten met Datatrics, maar wilden graag nog veel meer uit het platform halen. Wij zijn daarom op zoek gegaan naar een partner met de kennis in huis om ons te helpen de data nog slimmer in te zetten. Na het selecteren van een aantal Datatrics partners hebben we uiteindelijk voor DAYLEE gekozen’’.

Hoe bevalt de samenwerking met DAYLEE?
''Het optimaliseren van de klantervaring is van grote waarde voor Fletcher Hotels. Dankzij DAYLEE kunnen wij op een veel efficiëntere manier te werk gaan met Datatrics. Het kleine team is zeer professioneel en leuk om mee te werken''.

Pauline Kaptein - Digital Director - Fletcher Hotels

DAYLEE + Datatrics resultaten

  • Personalsatie strategie + personalisatie proces opgesteld
  • Doorlopend uitdenken + implementeren van nieuwe use-cases
  • Koppeling tussen Channable en Datatrics uitgebreid
  • Focus op geautomatiseerde relevante e-mailcampagnes in combinatie met Datatrics
  • Door de inzet van Datatrics een stijging van 12,9% op conversie gerealiseerd
Conversiestijging + 12,9%
ROAS verbetering +11%

Bekijk ook onze andere cases: