Yumeko

'Change the world sleeping' is het motto van Yumeko. Zij dromen van een wereld waarin iedereen beter slaapt. Want de wereld moet veranderen en verduurzamen. Dat doet Yumeko door de wereld van het slapen en de wereld van de slapers te verbeteren. Producten verkopen en geld verdienen is bij Yumeko een middel, impact is het doel. En een grote impact maken was het doel voor Black Friday.

De uitdaging

Hoe kan het Datatrics CDP bijdragen aan het omzetdoel wat is gesteld door Yumeko tijdens Black Friday? Dat was de concrete vraag die Yumeko ons stelde. 

Gepersonaliseerde aanbevelingen door herkennen van verschillende type bezoekers
Tijdsbesparing op retargeting door middel van koppeling webshop aan Datatrics
Stijging van 96% op ROAS door relevante online ads

Personalisatie succesvol inzetten tijdens Black Friday

Nog vier weken en dan is de grote dag: Black Friday. De 4 dagen waarop Yumeko extra impact wil maken door de nadruk te leggen op duurzaam online shoppen. Als je wilt shoppen op Black Friday kies dan voor duurzame producten, is de boodschap. Tijdens het Black Friday Cyber Monday weekend moeten alle puzzelstukjes in elkaar vallen om het succes van vorig jaar te overtreffen. Werk aan de winkel dus de komende weken. 

Samen met het e-commerce team van Yumeko en hun digital agency Dept wordt er een werkgroep opgezet. Ook DAYLEE neemt deel aan deze werkgroep als personalisatie- en Datatrics specialist. Zodat iedereen van elkaars expertise gebruik kan maken en we gezamenlijk zoveel mogelijk impact kunnen maken.

Vanuit Yumeko krijgt DAYLEE de opdracht om de volle potentie van het Datatrics CDP te benutten tijdens Black Friday. We hebben hierbij een personalisatie strategie uitgedacht met de onderdelen: herkennen, aanbevelen, herinneren en overtuigen. 

Campagne in plaats van customer journey

Binnen Datatrics kun je kiezen voor het tonen van touchpoints binnen een campagne of een customer journey. Met een campagne kun je een customer journey ‘overrulen’ en ben je niet afhankelijk van de fase binnen een customer journey waar het Datatrics algoritme een bezoeker heeft ingedeeld. Dit is ideaal voor korte campagnes zoals Black Friday, omdat je zo veel meer controle hebt qua content die getoond wordt.
 

Herkennen van verschillende type bezoekers

We besluiten om ons te richten op verschillende type bezoekers zoals nieuwe en terugkerende bezoekers. Met name omdat we weten dat de dagen voor Black Friday er veel oriënterende bezoekers naar de website komen. Deze kunnen we vervolgens tijdens Black Friday persoonlijke content tonen wanneer ze terugkomen. Daarnaast houden we rekening met de verschillende pagina’s voor deze bezoekers. Bijvoorbeeld meer focus op het personaliseren van de productdetailpagina’s, omdat veel bezoekers vanuit Google Shopping de website bezoeken. 

Op de homepage tonen we populaire producten aan nieuwe bezoekers waar we nog niks van weten. Bij terugkerende bezoekers of klanten van Yumeko laten we de meest relevante producten zien op basis van hun profiel. Ook op de product detail pagina's tonen we de laatst bekeken producten zodat de terugkerende bezoeker makkelijke kan vinden waar hij voor Black Friday naar gekeken heeft. 

Gepersonaliseerde aanbevelingen

Slimme aanbevelingen op basis van data is één van de meest krachtige onderdelen binnen Datatrics. Deze persoonlijke aanbevelingen zijn dan ook een belangrijk onderdeel van onze strategie. Samen met het bepalen van de juiste targeting qua doelgroepen. 

Op de homepage en productdetailpagina’s gebruiken we de Datatrics aanbevelingen om de conversie en gemiddelde orderwaarde te verhogen. Door de productfeed goed in te richten en te werken met ‘parent en child’ variabelen kunnen we ervoor zorgen dat er relevante producten worden aangeboden. We kiezen voor verschillende aanbevelingen strategieën en passen recommendation ruling toe. 

Herinneren van bezoekers

Om de terugkerende bezoekers, die zich in de dagen voor Black Friday hebben georiënteerd, relevant aan te kunnen spreken hebben we herinneringen ingesteld. Denk bijvoorbeeld aan ‘Er zit nog wat in je winkelmandje. Shop deze artikelen nu met korting’. 

Verhoog de conversie door relevantie

Naast de website hebben we Datatrics ook ingezet voor het relevanter maken van de e-mail campagnes. We hebben hierbij gewerkt met het opbouwen en synchroniseren van verschillende Datatrics audiences. Denk bijvoorbeeld aan oriënterende bezoekers die in de 7 dagen voor Black Friday de website hebben bezocht maar niet hebben geconverteerd. 

Deze segmenten hebben we op Black Friday een relevante e-mail gestuurd op basis van hun gedrag en geen algemene nieuwsbrief. De openingsratio van deze e-mails lag 3 keer zo hoog ten opzicht van de reguliere nieuwsbrief. De CTR lag zelfs 5x zo hoog en het conversiepercentage lag 3x zo hoog. 

Herkennen van verschillende klantgroepen

De webshop van Yumeko draait op Magento. Via een speciale door Datatrics ontwikkelde Magento 2.3 module is de webshop gekoppeld aan Datatrics waardoor alle klantdata bekend is en in Datatrics staat. Hierdoor konden we eenvoudig verschillende klantsegmenten aanmaken in de vorm van Datatrics audiences. Deze audiences kon Dept vervolgens weer gebruiken in hun Google Ads en Facebook campagnes in de vorm van doelgroepen. Zoals bijvoorbeeld slapende klanten die vorig jaar wel bij Yumeko hebben gekocht maar in 2021 nog niks hadden gekocht. En audiences van alle bekende klanten en subscribers. Deze Datatrics audiences leverden een lagere CPA op van 95% ten opzichte van de reguliere doelgroepen over het hele account. 

 

Impact resultaten - Black Friday 2021


Nu je weet hoe we Datatrics hebben ingezet tijdens de Black Friday campagne ben je waarschijnlijk ook wel benieuwd naar de resultaten. Voordat we de 'marketing resultaten' laten zien willen wij je eerst de impact resultaten laten zien die Yumeko met de gehele campagne heeft bereikt. Zie de afbeelding hieronder. 

Datatrics + DAYLEE resultaten

  • Algemene personalisatie strategie uitgedacht 
  • Websitecontent persoonlijker gemaakt door herkennen van verschillende type bezoekers
  • CTR stijging van 150% op e-mailcampagnes door opbouwen en synchroniseren van verschillende Datatrics audiences
  • ROAS verbertering van 96% in online ads
  • Door de inzet van Datatrics een stijging van 9,7% op conversie gerealiseerd
Conversiestijging + 9,7%
CTR e-mail + 145%
CPA Datatrics audiences -95%

Bekijk ook onze andere cases:

Aan de slag met personalisatie

Ga je zelf aan de slag met personalisatie met behulp van Datatrics of werk je liever samen met een Datatrics partner, zoals DAYLEE? Haal versneld meer uit Datatrics en laten we samen succesvolle customer journeys en campagnes bouwen om jouw klant relevanter en persoonlijker aan te spreken.

 

 

Als Datatrics partner werken we al een aantal jaren met Datatrics voor diverse klanten. We zijn gespecialiseerd in het toepassen van het Datatrics platform en kunnen jou ook helpen met het succesvol inzetten van Datatrics voor jouw website / webshop. 

Hoe we dat doen? Lees er meer over op de Datatrics partner pagina. 

Naar de Datatrics partner pagina

De Personalisatie Nieuwsbrief