Yumeko

Succesvolle gepersonaliseerde Black Friday campagne in meerdere landen

Gepersonaliseerde aanbevelingen door herkennen van verschillende type bezoekers

Duidelijke personalisatiestrategie door het 4R-framework

Uitdaging
Hoe kan personalisatie, e-mail en marketing automation bijdragen aan het omzetdoel wat is gesteld door Yumeko tijdens Black Friday? Dat was de concrete vraag die Yumeko ons stelde.
E-commerce
Personalisatie
Black Friday kleurt groen voor Yumeko

Over Yumeko

'Change the world sleeping' is het motto van Yumeko. Zij dromen van een wereld waarin iedereen beter slaapt. Want de wereld moet veranderen en verduurzamen. Dat doet Yumeko door de wereld van het slapen en de wereld van de slapers te verbeteren. Producten verkopen en geld verdienen is bij Yumeko een middel, impact is het doel. 
4R-framework

Personalisatie succesvol inzetten tijdens Black Friday

De laatste vrijdag van november is elk jaar een belangrijk hoogtepunt voor Yumeko: Black Friday. En inmiddels draait het allang niet meer alleen om die ene dag, maar vaak staat de hele week in het teken van hoge kortingen en acties. Tijdens Black Friday en Cyber Monday moeten alle puzzelstukjes op hun plek vallen om het succes van vorig jaar te overtreffen. Er is dus werk aan de winkel in de weken en maanden ervoor.

Samen met het e-commerce team van Yumeko starten we daarom al vroeg met de voorbereidingen. Vanaf het einde van de zomer overleggen we bijna iedere twee weken.  We maken een duidelijke planning en stemmen strategieën op elkaar af.

Samen met Yumeko zorgen we ervoor dat we de volle potentie van het Spotler Activate CDP benutten tijdens Black Friday. Hiervoor hebben we een personalisatiestrategie ontwikkeld op basis van ons 4R-framework: Recognize, Recommend, Remember en Re-purchase
Recognize

Herkennen van verschillende type bezoekers

In de eerste fase Recognize richten we ons op verschillende type bezoekers, zoals nieuwe en terugkerende bezoekers. Vooral in de dagen vóór Black Friday zien we veel oriënterend verkeer op de site.

Nieuwe, onbekende bezoekers proberen we alvast aan Yumeko te binden met een nieuwsbriefinschrijving slide-in. De bezoekers kunnen we later benaderen met Black Friday updates. Bekende bezoekers die al abonnee zijn, krijgen deze slide-in uiteraard niet te zien.

In 2024 kregen nieuwsbriefabonnees bovendien early access tot de Black Friday deals. Zij konden deze omgeving bereiken via een e-mail en via herkenning op de website. Toen een nieuwsbriefabonnee tijdens de early access periode de website bezocht, kreeg hij of zij een melding te zien met een link naar deze exclusieve omgeving. Daarnaast werd voor hen de aftelklok van de early access zichtbaar. 
Recommend

Gepersonaliseerde aanbevelingen 

Wanneer deze bezoekers tijdens Black Friday terugkomen, kunnen we hen dankzij Spotler Activate herkennen en gerichter aanspreken met persoonlijke content. Binnen de fase Recommend kunnen we de bezoekers producten aanbevelen.We houden hierbij ook rekening met de pagina’s waar ze binnenkomen. Veel bezoekers komen via Google Shopping direct op productdetailpagina’s terecht, daarom leggen we daar extra focus op personalisatie van de recommendations op deze pagina’s. Hier doen we aanbevelingen producten die op het bekeken product lijken aan iedere bezoeker en tonen we de laatst bekeken producten als deze er zijn.

Op de homepage tonen we bij terugkerende bezoekers de meest relevante producten op basis van hun profiel. Aan nieuwe bezoekers waar we nog niks van weten, laten we populaire producten zien.
Remember

Overhalen bij een uitgestelde aankoop

In de fase Remember speelt e-mail een belangrijke rol. Gegevens van verlaten winkelwagens en bekeken producten synchroniseren we automatisch vanuit Spotler Activate naar Deployteq. De achtergelaten producten worden direct in de mail getoond, zodat klanten met één klik kunnen terugkeren naar hun winkelmandje. Op de website krijgen bezoekers bij terugkeer ook een personalisatie te zien dat ze nog een gevulde winkelmand hebben zodat ze gemakkelijk hun bestelling af kunnen maken.

Bij het ingaan van de kortingen zetten we een Price Drop-mail in: een soort verlate abandoned cart. Deze sturen we naar iedereen met een gevulde, niet afgerekende winkelwagen zodra de Black Friday-deals live gaan. De producten staan dan meteen weer klaar in hun mandje, mét korting. In de week voorafgaand aan Black Friday vullen we deze doelgroep extra aan met een pop-up die bezoekers aanmoedigt om hun winkelmand alvast te vullen.

Op Cyber Monday sturen we nog een laatste abandoned cart-mail, onder het motto “Laatste kans, de kortingen lopen af!”.

💡 Tip: Zet je reguliere abandoned cart- en browseflows tijdelijk uit om mailbox-overload en irritatie te voorkomen.

Tot slot hou je een laatste groep mensen over die alleen rond gekeken hebben in 2024, maar niets gekocht hebben. Een waardevolle groep die je in 2025 opnieuw kunt triggeren met de juiste timing en boodschap. Dit is dus geen herhaalaankoop, maar een terugkerende bezoeker overhalen tot een aankoop. Deze mensen kun je mailen wanneer ze nieuwsbrief abonnee zijn of je kunt de juiste advertenties tonen met Meta en Google Ads. 
Re-purchase

Klanten overhalen voor een (herhaal)aankoop

In de fase Re-purchase draait het om herhaalaankopen stimuleren. In deze fase zetten we in Spotler Activate verschillende audiences klaar:

Klanten die tijdens Black Friday 2024 iets hebben gekocht: deze doelgroep benaderen we opnieuw met relevante aanbiedingen.

Klanten die alleen tijdens Black Friday 2024 iets hebben gekocht en daarna niet meer: vaak gevoelig voor korting en dus goed te overtuigen voor een nieuwe aankoop. 

Beide audiences zijn via Spotler Activate naar Deployteq gesynchroniseerd en heeft Yumeko ingezet voor e-mailcampagnes.
Tot slot

Evalueren

Tijdens deze Black Friday week monitoren we continu alle personalisatie use cases. Zo kunnen we tussentijds schakelen en aanpassingen doen waar nodig. Na zo’n drukke periode gaan we samen met Yumeko evalueren. Welke use cases leverden het meeste op, welke vielen juist tegen en wat pakken we volgend jaar anders aan? Deze learnings nemen we mee in de voorbereiding van Black Friday 2026, zodat we dan 2025 kunnen overtreffen!

DAYLEE is een flexibele partij, waarmee je snel kunt schakelen en altijd een flinke dosis enthousiasme meebrengt. Daarnaast zijn ze een fijne sparringspartner met diepgaande kennis van personalisatie en Spotler Activate. Samen met onze andere partners zorgen we ervoor dat we onze CDP slim en strategisch inzetten via allerlei kanalen. Met korte lijntjes en een gemotiveerd team helpt DAYLEE ons om Yumeko continu naar een hoger niveau te tillen en onze conversie te verbeteren.

Karianne Op Heij
SEO & CRO Specialist