Yumeko
Gepersonaliseerde aanbevelingen door herkennen van verschillende type bezoekers
Tijdsbesparing op retargeting door middel van koppeling webshop aan Spotler Activate
Stijging van 96% op ROAS door relevante online ads
Black Friday kleurt groen voor Yumeko
Over
De start
Personalisatie succesvol inzetten tijdens Black Friday
Samen met het e-commerce team van Yumeko en hun digital agency Dept wordt er een werkgroep opgezet. Ook DAYLEE neemt deel aan deze werkgroep als personalisatie- en Spotler Activate specialist. Zodat iedereen van elkaars expertise gebruik kan maken en we gezamenlijk zoveel mogelijk impact kunnen maken.
Vanuit Yumeko krijgt DAYLEE de opdracht om de volle potentie van het Spotler Activate CDP te benutten tijdens Black Friday. We hebben hierbij een personalisatie strategie uitgedacht met de onderdelen: herkennen, aanbevelen, herinneren en overtuigen.
Websie
Campagne in plaats van customer journey
Herkennen van verschillende type bezoekers
Op de homepage tonen we populaire producten aan nieuwe bezoekers waar we nog niks van weten. Bij terugkerende bezoekers of klanten van Yumeko laten we de meest relevante producten zien op basis van hun profiel. Ook op de product detail pagina's tonen we de laatst bekeken producten zodat de terugkerende bezoeker makkelijke kan vinden waar hij voor Black Friday naar gekeken heeft.
Retargetingstrategie
Van gemiste kansen naar gerichte e-mails
Maar we gaan nog een stap verder.
We zijn ook bezig met het inzetten van Spotler-gegevens in Facebook- en Instagram-advertenties. We hebben specifieke doelgroepen gecreëerd op basis van het gedrag van gebruikers op de website. Als er bijvoorbeeld een nieuw boek over Max Verstappen is uitgekomen, laten we iedereen die interesse toont in Formule 1 of Max Verstappen een advertentie zien. We zetten Spotler Activate dus optimaal in voor alle kanalen: website, e-mailmarketing en advertenties.
Verhoog de conversie door relevantie
Deze segmenten hebben we op Black Friday een relevante e-mail gestuurd op basis van hun gedrag en geen algemene nieuwsbrief. De openingsratio van deze e-mails lag 3 keer zo hoog ten opzicht van de reguliere nieuwsbrief. De CTR lag zelfs 5x zo hoog en het conversiepercentage lag 3x zo hoog.
Online ads
Herkennen van verschillende klantgroepen
Deze audiences kon Dept vervolgens weer gebruiken in hun Google Ads en Facebook campagnes in de vorm van doelgroepen. Zoals bijvoorbeeld slapende klanten die vorig jaar wel bij Yumeko hebben gekocht maar in 2021 nog niks hadden gekocht. En audiences van alle bekende klanten en subscribers. Deze Spotler audiences leverden een lagere CPA op van 95% ten opzichte van de reguliere doelgroepen over het hele account.
Impact resultaten - Black Friday 2021
"DAYLEE is een flexibele partij, waarmee je snel kunt schakelen en altijd een flinke dosis enthousiasme meebrengt. Daarnaast zijn ze een fijne sparringspartner met diepgaande kennis van personalisatie en Spotler Activate. Samen met onze andere partners zorgen we ervoor dat we onze CDP slim en strategisch inzetten via allerlei kanalen. Met korte lijntjes en een gemotiveerd team helpt DAYLEE ons om Yumeko continu naar een hoger niveau te tillen en onze conversie te verbeteren."
Resultaten
Algemene personalisatie strategie uitgedacht
Websitecontent persoonlijker gemaakt door herkennen van verschillende type bezoekers
CTR stijging van 150% op e-mailcampagnes door opbouwen en synchroniseren van verschillende Spotler Activate audiences
ROAS verbertering van 96% in online ads
Door de inzet van Spotler Activate een stijging van 9,7% op conversie gerealiseerd