SnowWorld

Bij SnowWorld was de uitdaging duidelijk: hoe kunnen we onze bezoekers helpen de juiste keuze te maken zonder specifiek producten aan te bevelen?

De traditionele aanpak met Datatrics, waarbij gepersonaliseerde aanbevelingen werden gedaan, bood niet de gewenste dynamiek. De volgorde was voor iedere bezoeker anders, maar eigenlijk zagen we altijd dezelfde producten terugkomen.

Het aanbod verschillende skipassen is natuurlijk beperkt. Daarom wilden we dit anders aanpakken met Spotler Activate.

 

Case in het kort

+23% conversiepercentage stijging
Betere gebruikerservaring
13,8% click-through rate (CTR)

Relevantie bepalen met counters en een calculator

We implementeerden een systeem dat gebruik maakt van custom counter velden om het gedrag van bezoekers te volgen. Wanneer een bezoeker bijvoorbeeld een pagina over de avondskipas bezoekt, krijgt hij of zij één punt. Als dezelfde bezoeker daadwerkelijk een avondskipas aanschaft, worden er 10 punten toegekend.

Deze punten worden verzameld en gebruikt door een calculator om te bepalen welke skipas het meest relevant is voor die specifieke bezoeker. Het label "beste keuze" wordt dan toegekend aan de skipas met de hoogste score, waardoor de bezoeker een persoonlijke aanbeveling krijgt op basis van zijn of haar gedrag.

Bekijk de recommendations in actie:

Counters en calculator in detail

Voor deze use-case hebben we gewerkt met custom profielvelden, namelijk counters en een calculator. 

Voor deze use-case hebben we gewerkt met custom profielvelden, namelijk counters en een calculator. We hebben vier countervelden gemaakt: custom_2uur_skipas, custom_4uur_skipas, custom_avond_skipas en custom_dag_skipas, en een calculatorveld dat de hoogste score bepaalt van de vier countervelden: custom_calculator_skipas.

Een journey geeft bij iedere paginaweergave over één van deze skipassen 1 punt aan de desbetreffende counter. 

Een andere journey geeft bij een aankoop 10 punten. Daarnaast onderzoeken we of een AddToCart-event ook nog 5 punten kan toevoegen. 

In de embedded personalisatie lezen we de counters uit en bepalen we waar het 'beste keuze'-label getoond moet worden. 

Is er nog geen winnaar? Dan wordt het label als fallback getoond bij de 2-uur skipas. 

 

Samenwerking

Personaliseren is teamwork. De kennis van de SnowWorld-marketeers over hun klanten en product wordt versterkt door onze technische CDP-kennis, waardoor we met deze nieuwe aanbevelingen mooie resultaten hebben behaald. Niet alleen qua gebruiksvriendelijkheid, maar ook qua conversiepercentage.

SnowWorld

Samen met DAYLEE werken we met maandelijkse sprints, waarbij intern meerdere collega's betrokken zijn. We analyseren de data en kijken waar de kansen liggen. Vervolgens bedenken we verschillende use-cases. Ons web eco-systeem is complex, dus we moeten eerst gaan kijken of het technisch ook haalbaar is. Voor ons is elke use-case specifiek maatwerk. Het is uitdagend, maar in de meeste gevallen verzint Jurre wel een manier om het linksom of rechtsom toch voor elkaar te krijgen. In learnings van eerdere use-cases hebben we gemerkt wat de impact van design hierin is. Onze interne designers werken een visueel voorbeeld uit en Bas zorgt ervoor dat het gebouwd wordt.
 
Alles wat we tot nu toe geleerd hebben in Datatrics, komt met deze case samen in Spotler Activate. De nieuwe opzet van de dynamische aanbevelingen, zijn nu subtiel en worden op basis van websitegedrag getriggerd. Hiervoor was het wat opdringerig en schreeuwend, maar nu is het veel meer begeleidend. De begeleidende insteek is naar mijn mening ook het succes van de conversiestijging.
 
Mijn rol wordt door de steeds complexere vraagstukken meer strategisch dan uitvoerend. Al het moeilijke werk doet DAYLEE voor ons! ;)
Yuri van den Kieboom - Personalisatie marketeer - SnowWorld

Resultaten van deze use-case:

  • Betere gebruikerservaring
  • Stijging in conversiepercentage
  • Hogere CTR
Conversiepercentage stijging + 23%
CTR 13,8%

Wil je meer leren over personalisatie?

Meld je aan en ontvang regelmatig updates van ons waarin wij je alles vertellen over:

Personalisatie tips & tricks
Succesvolle use-cases 
Personalisatie best practices
Klantcases

Ontvang meer tips & tricks

  • *
  • *
    naam@bedrijf.nl

Bekijk ook onze andere cases: