Shabbies Amsterdam

We kennen hem allemaal: de nieuwsbriefinschrijving pop-up. Eerst worstel je je door de cookie banner heen, en vervolgens verschijnt er een grote pop-up met de vraag om je e-mailadres achter te laten. Deze traditionele aanpak kan echter frustrerend zijn voor gebruikers en leidt vaak niet tot het gewenste resultaat.

Daarom doen wij het anders. 

Wij gebruiken een '2-staps methode'. 

Lees hoe dit werkt in deze korte klantcase. 

Case in het kort

19,6% meer nieuwsbrief inschrijvingen
Betere gebruikerservaring
98% minder clicks op close

2-staps nieuwsbrief pop-up voor betere gebruikerservaring

In plaats van een opdringerige nieuwsbrief pop-up die direct verschijnt, laten wij links in beeld een subtiele incentive zien. Deze incentive triggert bezoekers om erop te klikken, waarna de pop-up om je in te schrijven voor de nieuwsbrief opent. Dit geeft de bezoeker zelf de keuze om te beslissen wanneer ze meer informatie willen lezen over het inschrijven voor de nieuwsbrief zonder hun browse-ervaring te onderbreken met een grote pop-up. Met name op mobiel is dit een vervelende gebruikers ervaring. 

Het grootste voordeel van onze 2-staps methode is dat bezoekers de mogelijkheid hebben om verder te scrollen op de website en later de grote nieuwsbrief pop-up kunnen openen doordat de subtiele incentive blijft staan. Het zou immers zonde zijn als een bezoeker met één klik de grote pop-up wegklikt en daarna de nieuwsbrief incentive niet meer kan vinden. 

Zie de pop-up in actie:

Tweedekansoptie

Als bezoekers de grote nieuwsbrief pop-up voor de 2e keer openen en nog steeds hun e-mailadres niet invullen en weer wegklikken dan gaan we ervanuit dat zij waarschijnlijk niet geïnteresseerd zijn in de nieuwsbrief. In dat geval laten we de subtiele incentive melding automatisch verdwijnen om eventuele frustratie te voorkomen. We hebben dit nu op 2x bekeken + wegklikken ingesteld maar dit kan ook eenvoudig verhoogd worden of helemaal uitgezet worden want de bezoeker heeft zelf ook de mogelijkheid om de incentive weg te klikken. 

Deze aanpak zorgt voor een betere gebruikerservaring en verhoogt het aantal inschrijvingen voor Shabbies met 19,6% doordat bezoekers niet meteen worden afgeschrikt door een grote en opdringerige nieuwsbrief pop-up. Dit zien we ook terug in het aantal bezoekers dat de grote pop-up direct wegklikt, dit ligt 98% hoger dan deze subtiele '2-staps methode'.

Het is een win-win situatie waarbij zowel de gebruiker als Shabbies baat heeft.

 

Slim inzetten van het Spotler Activate CDP

Voor deze use-case hebben we op de volgende manier het Spotler Activate CDP ingezet. 

Het CDP herkent automatisch of een bezoeker al ingeschreven staat voor de nieuwsbrief. Wanneer dit het geval is dan laten we de subtiele incentive van 10% korting helemaal niet zien. 

De gehele '2-staps methode' is in het CDP gebouwd. Het CDP is gekoppeld aan de e-mail tool (Copernica) om de verzamelde e-mail adressen naartoe te syncen na een succesvolle inschrijving. 

We hebben een logica gebouwd in het CDP dat herkent hoevaak een bezoeker de grote pop-up heeft bekeken en heeft weggeklikt in verband met het automatisch verdwijnen van de incentive. 

Shabbies Amsterdam

Het team van DAYLEE helpt ons maandelijks personalisatie use cases te implementeren. Zo ook bij deze succesvolle pop-up waarbij Babette haar eigen online shopervaring en personalisatiekennis meenam. We waarderen dat onze DAYLEE collega's altijd met nieuwe ideeën komen en blijkbaar zelfs in het weekend aan onze webshops denkt!

 
Gabin van Hal - Senior online marketeer

Resultaten van deze use-case:

  • Betere gebruikerservaring
  • Meer nieuwsbrief inschrijvingen
  • Minder clicks op close
Nieuwsbrief inschrijvingen + 19,6%
Minder clicks op close - 98%

Bekijk ook onze andere cases:

Wil je meer leren over personalisatie?

Meld je aan en ontvang regelmatig updates van ons waarin wij je alles vertellen over:

Personalisatie tips & tricks
Succesvolle use-cases 
Personalisatie best practices
Klantcases

Ontvang meer tips & tricks

  • *
  • *
    naam@bedrijf.nl