Bepaal eerst je doel: wat wil je met personalisatie bereiken?
Je kunt een CDP namelijk ook gebruiken voor onder andere het verhogen van de retentie, het creëren van 360 graden klantprofielen of het verhogen van de gemiddelde orderwaarde.
Voor ons is online personalisatie geen doel op zich maar een middel om de doelen van onze klanten te behalen. Door van te voren uitgebreid te brainstormen en een personalisatie strategie op te stellen bepalen we hoe we online personalisatie en Datatrics gaan inzetten.
Wanneer we ons meer willen richten op het verhogen van de retentie (het vaker verkopen aan bestaande klanten), laten we andere producten en touchpoints zien in de webshop dan wanneer we alleen sturen op het verhogen van het conversiepercentage.
Toen we startten met personalisatie en Datatrics maakte we de fout dat we al vrij snel ‘maar wat aan het doen waren’. Doordat we ons nu voor 100% focussen op online personalisatie, hebben we voor iedere klant een personalisatiestrategie opgesteld waar we iedere touchpoint, campagne en customer journey die we maken aan toetsen.
Met andere woorden: gaat deze actie ons helpen om dichter bij het doel te komen? Is het antwoord nee dan zullen we deze touchpoint of campagne, hoe speciaal of mooi deze ook is niet gaan uitwerken. Is het antwoord ja, dan gaan we er natuurlijk mee aan de slag.