15 oktober 2021

Maak je Datatrics CDP account klaar voor Black Friday

Black Friday. Het is een waar koopfestijn geworden de laatste jaren. Misschien wel de belangrijkste dag (of week) van het jaar voor iedere e-commerce partij. De sinterklaas- en kerst inkopen worden alvast gedaan en de hoge kortingen vliegen je om de oren. De verwachting is dat Black Friday 2021 nog harder gaat dan 2020.

Heb jij jouw Datatrics account al zo ingericht dat je helemaal klaar bent voor de drukke feestperiode? 

In deze blog vertellen we je meer over hoe wij Datatrics inzetten voor onze e-commerce klanten tijdens, voorafgaand en na Black Friday. 

 

De voorbereiding

1. Maak segmenten van je eigen klanten

Je eigen klantdata zegt alles over je huidige klanten. Welke overeenkomsten zie je tussen je klanten? Welke verschillen? En in welke klanten zit nog meer potentie? 

Aan de hand van een retentiegrid zie je welke type klanten je allemaal hebt en waar de meeste kansen liggen voor jou tijdens Black Friday of andere campagnes. 

Zo hebben red alert klanten in het verleden al meer dan 3 aankopen bij jou gedaan maar hebben ze afgelopen 3 maanden niks besteld. Black Friday en hoge kortingen kunnen een trigger zijn voor deze doelgroep om opnieuw bij je te bestellen. Ditzelfde geldt voor slapende klanten. Deze zou je aanbevolen producten op basis van hun aankoopgeschiedenis met hoge kortingen kunnen laten zien in advertenties en e-mail.

Daarnaast kun je deze segmenten van red alert klanten of slapende klanten nog relevanter maken door alleen te kiezen voor het klanttype ‘economical’. Dit ‘label’ heeft Datatrics gegeven aan klanten die in het verleden gevoelig waren voor artikelen met kortingen. Deze klanten zijn altijd opzoek naar de beste deals en die gaan ze tijdens Black Friday bij jou vinden!

Bovenstaand een voorbeeld van hoe je het segment slapende klanten kan maken in Datatrics

 

2. Segmenten uit Datatrics gebruiken in je ads campagnes

Nadat je de juiste segmenten hebt aangemaakt in Datatrics en deze hebt doorgestuurd naar Google- en Facebook Ads is het tijd om je campagnes op te gaan bouwen met Datatrics segmenten. Je huidige klanten kun je via advertenties verleiden om opnieuw een aankoop bij jou te komen doen. Ze zijn al bekend met je merk en daarom spreek je ze anders aan in je campagnes. 

Er worden automatisch vergelijkbare doelgroepen aangemaakt door Datatrics in jouw gekoppelde advertentieaccounts, zoals Google Ads*.

Door deze look-a-like audiences bereik je mensen die lijken op jouw klanten. Ze zullen zich waarschijnlijk hetzelfde gedragen als je huidige klanten maar ze zijn nog niet bekend met jouw merk. Gebruik de informatie die je al hebt van je huidige klanten om te ontdekken wat zij belangrijk vinden aan jouw merk. Zijn ze gevoelig voor schaarste of zoeken ze de bevestiging in reviews (social proof)? Via Datatrics kun je deze overtuigingstechnieken eenvoudig filteren.

*We hebben een uitgebreide handleiding geschreven over hoe je meer uit Google Ads kan halen in combinatie met Datatrics. Geinteresserd? Download hem dan hier.

 

3. Segmenten uit Datatrics gebruiken in je e-mail campagnes

Tijdens Black Friday heb je vaak maar één kans om je doelgroep te bereiken voordat deze tot aankoop overgaat bij een concurrent. Daarom is het belangrijk dat je relevant bent in je e-mailcampagne door deze te personaliseren. En met personaliseren bedoelen we niet alleen het toepassen van 'Hi {{firstname}} 😉. Door de mail persoonlijker te maken zorg je ervoor dat je mail gaat opvallen tussen alle andere Black Friday e-mails. 

Door relevante segmenten aan te maken in Datatrics bij audiences en deze segmenten door te schieten naar je e-mail tool, kun je relevanter en persoonlijker communiceren. Dit doe je onder andere door dynamisch producten en categorieën aan je nieuwsbrief toe te voegen die gevuld worden op basis van klant- of subscriber data. 

Twee segmenten zijn tijdens Black Friday extra interessant om te mailen: 

1) Bezoekers van de site die in de week voorafgaand aan Black Friday iets in hun winkelmandje hebben gedaan, maar niks hebben gekocht. Deze mensen zijn dus in hoge mate geïnteresseerd in jouw producten. Door ze de winkelmand op Black Friday te sturen met een extra trigger omdat ze de producten nu met extra korting kunnen kopen zal je deze mensen over de streep trekken. 

2) Bezoekers van de site die in de week voorafgaand aan Black Friday verschillende producten hebben bekeken maar niks aan de winkelmand hebben toegevoegd. Deze oriënterende bezoekers zoeken jouw webshop af op zoek naar leuke producten. Ze wachten Black Friday af om het product zo goedkoop mogelijk te kunnen kopen. 

 

4. Maak een speciale Black Friday pop-up + mailinglijst

In de dagen en weken voor Black Friday zal je merken dat je omzet en conversiepercentage een stuk lager is dan normaal. Dit komt omdat bezoekers aan het wachten zijn om te gaan kopen. Ze zijn zich wel alvast aan het oriënteren en bezoeken je webshop op zoek naar leuke items die ze wellicht tijdens Black Friday met hoge kortingen willen kopen. 

Om deze bezoekers terug te halen naar je site tijdens Black Friday kun je door middel van Datatrics een nieuwsbrief inschrijving pop-up laten zien speciaal voor Black Friday. Deze kun je alleen aan onbekende bezoekers laten zien die nog niet in je e-mail tool zitten. Met Datatrics is dit mogelijk. 

Wanneer ze hun e-mailadres achterlaten komen ze in jouw Black Friday mailinglijst terecht. Op Black Friday worden zij als eerste op de hoogte gebracht van jouw aanbiedingen.

 

5. Trouwe klanten eerder toegang geven tot Black Friday kortingen

In Datatrics kun je een audience opbouwen met jouw meest trouwe klanten. Deze klanten leveren jou veel op, hebben al verschillende aankopen gedaan en nu is het tijd om wat terug te doen voor deze klanten. Zij mogen namelijk als eerste profiteren van Black Friday kortingen. Door ze een kortingscode te sturen of een wachtwoord voor de Black Friday sale kunnen ze als eerste profiteren. 

 

En dan is het Black Friday

Het is vrijdag 00:00 uur en het is Black Friday! Je site is in Black Friday sferen en de eerste aanbiedingen vliegen je webshop uit. Op deze belangrijke dag kun je Datatrics onder andere inzetten door het volgende te doen: 


Gepersonaliseerde content voor bepaalde doelgroepen

Door het toevoegen van embedded content aan je website kun je gepersonaliseerde aanbevelingen laten zien. Deze productblokken kan je aan iedereen laten zien maar je zou ze ook zo kunnen customizen dat ze alleen zichtbaar zijn voor huidige klanten of voor mensen die doorklikken vanuit de nieuwsbrief waardoor ze exact op je (gepersonaliseerde) nieuwsbrief aansluiten. Omdat je meer van het gedrag van je nieuwsbriefabonnees en klanten weet kun je betere productaanbevelingen doen. 


Boost producten met een hoge marge

Black Friday draait natuurlijk om kortingen en zoveel mogelijk verkopen. Maar het liefst verkoop je natuurlijk de artikelen waar een hoge korting op zit voor de consument en een hoge marge voor jou. Dat kan met behulp van Datatrics. Wanneer jij je productfeed op orde hebt en hierin ook de marge wordt meegestuurd naar Datatrics, dan kun je artikelen met een hoge marge voorrang geven in de aanbevolen artikelen. Zowel op de website, in je ads als in de e-mail. 


Countdown op de productpage

Door het tonen van een countdown op de productpage ervaren bezoekers nog extra het gevoel dat ze er snel bij moeten zijn voordat de deal afloopt. Deze countdown kun je ook nog versterken door de actuele voorraad bij het product te laten zien wanneer deze nog maar 1 of 2 stuks is. Hierdoor zal een bezoeker sneller tot conversie overgaan omdat men niet achter het net wil vissen. 


Cross- en upsell

Op Black Friday is iedereen op zoek naar koopjes. Wil je voorkomen dat de bezoekers van je site er maar met één goedkoop product vandoor gaan? Zet Datatrics dan in voor het tonen van cross- en upsell mogelijkheden. Door de juiste aanbevelingen strategie te kiezen kan Datatrics op basis van de winkelmand of het bekeken product de juiste aanbevelingen doen. Zo schroef je de gemiddelde bestelwaarde en het gemiddelde aantal producten per order effectief op.  

 

Abandoned cart & abandoned browser automation optimaliseren + exit-intent

Mensen bezoeken verschillende webshops om uiteindelijk over te gaan tot een conversie. Ze zijn op zoek naar de laagste prijs. Jij kunt ze een handje helpen door jouw producten extra onder de aandacht te brengen. Veel webshops hebben al een abandoned cart automation live staan. Door deze op Black Friday te optimaliseren met een countdown, leg je extra nadruk op het snel afronden van hun bestelling. De consument wilt natuurlijk niet achter het net vissen.

Daarnaast kun je een hybride campagne in Datatrics aanmaken om alle bekende profielen op jouw website af te vangen. Deze hybride campagne verstuurt een trigger naar jouw e-mail tool. En om precies 20:00 stuur je een laatste mail naar deze bezoekers met een countdown. Je hebt nog maar 4 uur om te profiteren van Black Friday korting! 

Heb je geen koppeling tussen Datatrics en jouw e-mailtool? Dan kun je een exit-intent instellen. Datatrics herkent automatisch wanneer iemand de website dreigt te verlaten. Door een countdown toe te voegen leg je extra nadruk op de noodzaak om nu over te gaan tot conversie.

De ALLER-, ALLERBESTE horloge deals WatchDiscounter.nl 2021-10-15 at 3.13.23 PM

 

Laatst bekeken producten

We zien in de week voorafgaand aan Black Friday veel oriënterend verkeer op de site. Door op de homepage de laatst bekeken producten te tonen help je bezoekers om direct het juiste product te vinden. Door slimme recommendaton ruling te gebruiken in Datatrics laat je alleen aanbiedingen zijn. Iedereen is namelijk op zoek naar koopjes. 

De vlinderkamer - Lucinda Riley - Favoriete schrijvers - Boeken - Onder de aandacht BoekenVoordeel 2021-10-15 at 3.25.27 PM


En wat doe je na Black Friday?

Automations gebruiken

Je Black Friday klant komt vaak maar een keer langs en bestelt bij jou de producten die hij voor de laagste prijs kan krijgen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je deze klant niet direct na het leveren van het product verliest? 

Dat doe je door het inzetten van slimme automations. Na het afrekenen van de winkelmand starten deze automations. Zo kun je bijvoorbeeld na een aantal dagen een service mail sturen om te kijken of de producten goed zijn geleverd en of er nog vragen over zijn. Zoek het persoonlijke contact en promoot ook je nieuwsbrief en socials in deze communicatie.  

 

Tot slot

Samenvattend ligt de focus voor een succesvolle Black Friday campagne op jouw voorbereiding. Heb je alles ruim van te voren goed ingesteld in Datatrics dan kun je op Black Friday zelf achterover leunen en genieten van de stijgende grafieken. 

Op zoek naar aanvullende tips en informatie over Black Friday en de inzet van Datatrics? Datatrics schreef er zelf dit artikel over.