4 maart 2020

Mijn kennismaking met Datatrics

Één maand online personaliseren

Geschreven door: Jurre Dollekamp 

Benieuwd naar wat ik van de eerste maand werken met Datatrics vind?

Op 1 februari ben ik begonnen bij DAYLEE als digital data marketeer en maakte ik voor het eerst kennis met Datatrics. Hardcoded personaliseren kende ik al wel maar deze dynamische manier van personaliseren nog niet. Bij DAYLEE helpen we onze klanten om persoonlijker en relevanter met hun bezoekers te communiceren met behulp van Datatrics. Als Datatrics partner maken we veelvuldig gebruik van dit customer data platform. 

Nu een maand later ben ik al super veel te weten gekomen over alle functionaliteiten van Datatrics en heb ik Datatrics al goed leren kennen. 

 

Van generalist naar specialist

Ik heb bewust de keuze gemaakt om, na een aantal jaar gewerkt te hebben als brede online marketeer, me te gaan specialiseren op het gebied van conversie optimalisatie en online personalisatie. Deze functie bij DAYLEE past daarom goed bij mij.  

Wanneer iemand mij vraagt wat ik precies doe bij DAYLEE dan zeg ik dat ik de website van een klant dynamisch aanpas om de bezoeker een persoonlijke ervaring te geven. Hoe ik dat inhoudelijk doe lees je hieronder!👇

 

Februari: maand van de trainingen

Gedurende de hele maand februari heb ik veel (interne) trainingen gevolgd om zoveel mogelijk kennis op te doen zodat ik vanaf maart deze kennis volledig kan gaan inzetten. Naast de certificaten van Google Analytics heb ik me gericht op Google Tag Manager zodat ik de juiste tags en triggers kan gaan instellen om de conversiedoelen te bepalen en te meten. Daarnaast heb ik met behulp van Codecademy mijn technische HTML/CSS kennis flink opgekrikt. Dankzij de intensieve training van mijn collega’s heb ik ook Datatrics van binnen en buiten leren kennen. 

 

Wat is Datatrics?

Datatrics bouwt 360 graden klantprofielen op door data van tientallen verschillende databronnen aan elkaar te knopen. Hierbij kun je denken aan het mailing- of webshop systeem maar ook aan weerapps, review tools en sociale media. Door deze klantprofielen op te bouwen kan je gemakkelijk persoonlijk en relevant communiceren met de consument. Wat een verbeterde klantervaring oplevert met daarmee samenhangend een conversiestijging. 

 

Een persoonlijke customer journey

De bezoeker op het juiste moment binnen de customer journey en op de juiste manier aanspreken gaat een stuk makkelijker door de zelflerende algoritmes van Datatrics. Aan mij de taak om touchpoints te creëren die onzekerheden weghalen of de consument op een andere manier overtuigen. Dit kan ik binnen Datatrics doen door de website over te nemen met embedded content of om pop-up meldingen te laten zien. Datatrics heeft diverse templates die je eenvoudig kunt kopiëren en aanpassen maar je kan ook zelf een persoonlijke flow opstellen met diverse touchpoints. Naast het optimaliseren van de website helpt Datatrics je met het eenvoudig personaliseren van advertenties en mailings. 

 

Zo haal je het meeste uit Datatrics

Aan de ene kant is Datatrics super gemakkelijk in gebruik door de eenvoudig aan te passen touchpoints en overzichtelijke customer journey maar aan de andere kant blijft het lastig om exact de juiste meldingen te laten zien op de perfecte pagina’s aan de juiste doelgroep. Ik merk nu al dat Datatrics zoveel mogelijkheden heeft dat je er niet het maximale uit kan halen wanneer je er niet genoeg tijd voor neemt. Daarom is het fijn dat ik me alleen op Datatrics hoef te concentreren en niet op andere platformen. Waardoor ik ook echt het maximale uit Datatrics kán halen. 

 

En nu verder

Al deze inzichten kan ik nu gaan inzetten voor de verschillende bestaande en nieuwe klanten van DAYLEE. In maart zal ik me verder verdiepen in het personaliseren van e-mail en advertenties waardoor ik op ieder gebied een persoonlijke ervaring kan creëren. Ik houd jullie op de hoogte van mijn laatste bevindingen! 

Wil je meer weten? Stuur ons dan vrijblijvend een berichtje of check m’n LinkedIn.